Want your
own Fotopage?






 
;

By: hanie liza

[Recommend this Fotopage] | [Share this Fotopage]
[<<  <  [1]  2  3  4  5  6  7  8  9  10  11  12  13  14  15  >  >>]    [Archive]
Sunday, 24-Mar-2013 02:55 Email | Share | | Bookmark
JAGUNG KUKUS

 
 
 
View all 4 photos...

Salam buat adik-adik sekelian..
kakliza ni memang sukaaaaa benar dengan jagung..
pantang nampak ada jualan jagung memang beli punya..
dan sungguh tak sangka rupanya cucu perempuan kakliza pun hantu jagung..


baru-baru ini kakliza beli jagung kat pasar malam..
tetapi oleh kerana agak sibuk ..asik bertangguh jer..



.so satu malam tu kakliza terajin nak perisikan butir jagung [bukan hiris macam dalam gambar] untuk buat bubur keesokkannya..
tapi oleh kerana teringin nak makan jagung kukus dengan kelapa muda so kakliza buat juga menggunakan pemanggang ajaib..
jika tiada pemanggang ajaib boleh kukuskan jagung yang digaulkan dengan sedikit garam..
Cuba laaaa...pasti tidak rugi...




JAGUNG KUKUS

Bahan

2 biji jagung
1/2 cawan air
1/2 cawan kelapa muda
3 sudu gula
sedikit garam

Cara Membuat
1. Jagung diperisikan bijinya [boleh juga hiris kasar]
2. Masukkan jagung, air dan sedikit garam ke dalam peamanggang ajaib, Tutup pemanggang.
3. Masakkan selama 5 minit dengan api perlahan.
4. Masukkan jagung, kelapa muda dan gula ke dalam mangkuk dan gaul rata.
5. Hidangkan.



































Sunday, 24-Mar-2013 02:55 Email | Share | | Bookmark
JAGUNG KUKUS

 
 
 
View all 4 photos...

Salam buat adik-adik sekelian..
kakliza ni memang sukaaaaa benar dengan jagung..
pantang nampak ada jualan jagung memang beli punya..
dan sungguh tak sangka rupanya cucu perempuan kakliza pun hantu jagung..


baru-baru ini kakliza beli jagung kat pasar malam..
tetapi oleh kerana agak sibuk ..asik bertangguh jer..



.so satu malam tu kakliza terajin nak perisikan butir jagung [bukan hiris macam dalam gambar] untuk buat bubur keesokkannya..
tapi oleh kerana teringin nak makan jagung kukus dengan kelapa muda so kakliza buat juga menggunakan pemanggang ajaib..
jika tiada pemanggang ajaib boleh kukuskan jagung yang digaulkan dengan sedikit garam..
Cuba laaaa...pasti tidak rugi...




JAGUNG KUKUS

Bahan

2 biji jagung
1/2 cawan air
1/2 cawan kelapa muda
3 sudu gula
sedikit garam

Cara Membuat
1. Jagung diperisikan bijinya [boleh juga hiris kasar]
2. Masukkan jagung, air dan sedikit garam ke dalam peamanggang ajaib, Tutup pemanggang.
3. Masakkan selama 5 minit dengan api perlahan.
4. Masukkan jagung, kelapa muda dan gula ke dalam mangkuk dan gaul rata.
5. Hidangkan.


Friday, 27-Jul-2012 20:04 Email | Share | | Bookmark
Besdey

 
 


Salam...
waaaaaahh. ...
hari ini adalah hari ulangtahun kelahiran kakliza..
dah makin banyak nombor ni..tapi apa ada pada nombor sekiranya ada perkara lain masih kekurangan lagi,,
kakliza tak dapat nak buat apa-apa spesel majlis kerana kalumlah bulan puasa dan anak-anak ada yang duduk berasingan..rasa macam tak cukup korum..
lagipun dah nak Raya so kakliza rancang nak raikan bersama-sama dengan mereka di kampung nanti..InsyaAllah..

waktu petang kakliza buat pangilan pada sesaorang..tiada jawapan..
tetapi tak lama selepas tu..kakliza menerima sms yang membuatkan kakliza sangat gembira...

ALHAMDULILLAH..
syukur pada Allah SWT kerana melimpahkan rezeki yang tidak diduga pada kami sekeluarga...


Wednesday, 23-May-2012 00:45 Email | Share | | Bookmark
Mesin Basuh

 
 
 
View all 11 photos...
kali ini kakliza mau celoteh [rasanya dah lama tak celoteh ni..] mengenai mesin basuh kakliza..

ini dia rupanya..jenis lama tapi berjasa banyak.


baru-baru rosak..memula ingat air tak boleh masuk..so Mr Gajet kakliza repair..boleh kerja [basuh kain] tetapi kena masuk air cara manual..[masukkan getah air...bila dah penuh tutup paip.macam semi-auto la..]



tapi kain baju berbakul-bakul...


tak larat la nak buat begini weyyy..


bila diperiksa sekali lagi rupanya rosak magnet coil..[rasanya Mr Gajet kakliza cakap solenoid apatah namanya..maklumlah nama teknikal..bukan nama masakan..]
cari spare part ni sampai kat Kemaman..tak mahal..rege hanya RM50 saja.. tapi kena temankan dia tu yang macam lama benao berjalan..


bila dah Ok..maka bermulalah tugas basuh



dan sidai kain sebab cuaca cantik..



tapi nak pekena nescafe depan pc dulu..


sebelum masuk dapur



to Mr Gajet aka Darling Hubby


to you...


Tuesday, 28-Feb-2012 03:26 Email | Share | | Bookmark
Demo Masak d Brunei

 


Salam..
kakliza akan mengadakan Demo masak dalam Pesta Buku Brunei dsi sana..

3 Mac 2012 [Sabtu]
1. Ayam Goreng Tomyam
2. Nasi Goreng Nenas
3. Salad Tomato

4 Mac 2012 [Ahad]
1. Telur Dadar Udang
2. Mihun Taucu
3. Salad Kentang

Jom ramai-ramai kunjungi Demo Masak ini...


[<<  <  [1]  2  3  4  5  6  7  8  9  10  11  12  13  14  15  >  >>]    [Archive]

© Pidgin Technologies Ltd. 2014.

ns4008229.ip-198-27-68.net