Want your
own Fotopage?








 
;

By: hanie liza

[Recommend this Fotopage] | [Share this Fotopage]
View complete fotopage

Monday, 15-Jan-2007 17:28 Email | Share | Bookmark
KUZI AYAM

 


KUZI AYAM

Bahan

1 ekor ayam [potong kecil]
1 cawan susu cair
2 s/b rempah kuzi
5 biji cili merah
2 biji tomato buah [belah 4]
1 labu bawang besar [belah 4]
2 s/b kismis
1 cawan sos tomato
garam
kunyit
minyak

Bahan Mesin
5 ulas bawang merah
3 ulas bawang putih
5 cm halia
1 cawan bawang goreng
5 biji cili merah

Cara
1. Ayam dibersihkan dan gaulkan garam dan kunyit. Goreng 3/4 masak. Ketepikan.
2. Gunakan 3 s/b minyak dan tumiskan bahan mesin sehingga wangi dan naik minyak.
3. Masukkan rempah kuzi dan sos tomato. Kacau rata.
4. Masukkan ayam, susu cair, kismis, tomato buah, bawang besar dan cili merah. Kacau rata dan biarkan sehingga naik minyak.
5. Hidangkan dengan nasi minyak/nasi putih atau roti.


ini dia bahan untuk rempah kuzi..jumpa kat ..BAHAN REMPAH KUZI tapi kakliza pun tak pernah buat..sebab mmg dah ada stok rempah kuzi dari Kelantan...

BAHAN REMPAH KUZI
1 sudu teh ketumbar
2 sudu teh jintan manis
2 sudu teh jintan putih
2 sudu teh biji piun
<--sorila kakliza pun tak tahu camner rupa...
1 biji cabai
2 kelopak bunga lawang
1 hiris buah pala
1/2 inci halia putih
<--- ni pun kkliza x pernah jumpa
1 inci kulit kayu manis
5 kuntum bunga cengkih
2 biji cili kering
1 inci halia

Cara:
Rempah-rempah yang di atas digoreng tanpa minyak, dimesin kering halus.[/b]
[/color]

Quote:

1. MamaFaMi ~~ camner mama nak jumpa rempah tu kat Malawi..mmg tarak jual laaa..selalunya banyak jual kat Kelantan/Terengganu jer...
2. ida@medix.com.my ~~ ya betui..kat Kelantan mmg banyak..kkaliza pun dapat stok dari sana..kalau dekat..kakliza pun mmg anto kerumah sepiring...
3. aLesYa ~~ kakliza dah tuliskan rempah untuk kuzi ni tapi kkliza hanya beli yg dah siap dicampurkan..ready to cook jer kiranya....
4. Emma ~~ mmg betui ..rempah kuzi ni mmg banyak dijual kat pantai timur..sesp. kat Kelantan..kakliza pun dapat stok dari Kelantan..
5. kuzi ~~ TQ..TQ kuzi..semoga kita semua senitasa akan beroleh kejayaan... hahhaha.. ..lawak sungguh tu kalau real kuzi lagi sedap..
6. fazizaid ~~ TQ..TQ fazi..Fazi pun apa kurangnya...
7. huda ~~ TQ huda...semoga huda gembira dan sentiasa menjenguk sini...

8. Harni Safarina ~~ TQ..TQ..semoga kami sntiasa akan rajin memasak...tak gitu mama..
9. fizan yusop ~~ TQ fizan..lama tak dengar berita..semoga fp kami akan jadi inspirasi fizan dan adik2 yg rajin memasak ...
10. gabey ~~ salam to U too...n TQ kerana sudi menjenguk sini..anyway nant kkliza akan updateskan fp ni ..InsyaAllah....
11. umizhafran arisyahamdan@yahoo.co.uk ~~ TQ to u too..sebab sudi menluangkan masa menjenguk fp kakliza...
12. mamazieza ~~ terimaksih mama...mana der glemer..ad orang lain lagi glemerrrrrrrrrrr....
13. jeff ~~ mmg sungguh bagai dikata...
14. za ~~bagi kkliza mmg sedap..best..kira macam rendang tapi ada bahan tersendiri..cubalah masak...
15. RaqynRafiqin elsyazw@yahoo.com ~~ TQ.. cili tu mmg cantik buat hiasan..berkilat jer..tapi kakliza makan jugak..sebab kuzi ni manis lemak...ada kismis...
16. nabialishad ~~ kalau boleh pos...mmg dah dapat kot...jomlah buat..
17. ciku_nunu ~~ kakliza pun kebetulan rasa terliur ngan kuzi ...bahan semua ada..apa lagi terus masak jelaaa..









View complete fotopage


© Pidgin Technologies Ltd. 2008.

ns4008229.ip-198-27-68.net