Want your
own Fotopage?








 
;

By: hanie liza

[Recommend this Fotopage] | [Share this Fotopage]
View complete fotopage

Thursday, 25-Jan-2007 10:46 Email | Share | Bookmark
Home Made Jeruk

Jeruk Setui
Jeruk Mangga
Jeruk Kedondong

saja nak kasi terliur.... jangan marah kakliza kalau ayor liur meleleh.......










JERUK MANIS
[semua bahan ni kena agak-agak jer masin dan manisnya... ]

Bahan

Mangga/buah Sentul/Kedondong/cermai
garam
gula
air

Cara
1. Buah dipotong kecil.
2. Rendamkan dalam air garam sehingga tenggelam selama 1 malam.
3. Toskan sehinga kering.
4. Masakkan air dan gula [saperti sirap] secukup manis dan sejukkan.
5. Masukkan buah yg telah ditoskan.
6. Biarkan 1 malam dan boleh dimakan.





JERUK PEDAS
[semua bahan juga kena agak-agak jer.. ]

Bahan

Mangga/kedongdong/buah sentul
garam
gula air
cili mesin

Cara
1. Buah dipotong dan rendam sama saperti jeruk manis.
2. Masakkan gula, air dan cili secukupnya sampai mendideh. Sejukkan
3. Masukkan buah yg ditoskan dn biarkan1 malam.


ini dia buah kedondong segar...



dan buah cermai segar...
kalau makan begini..aduh sure masam..




Quote:

1. kusnyau parkin' kusnyau@yahoo.com.sg ~~ kalau makan jeruk masa perut kosong mmg selalunya sakit sebab asid terlebih dalam perut....
2. aida_kyushu ~~ Ya ampun buuuu.... ..kan kkliza dah kasi tahu jgn marah kalau terliur... cuba jer buat jeruk epal hijau muda tu atau betik muda ker...

3. adek manja ~~ alamak dek.. sold out.. sendiri makan jer...
4. zana/ros ~~ aceli buah sentui nikalau tak buat jeruk..sapa pun tak makan..bersepah2 jer..nanti budak2 buat main baling macam bola tennis..
5. afzan ~~ kkliza x tahan makan cermai mentah gitu..fuhhh..masam giler...
6. Edoras ~~ asben dan anak lelaki kkliza pun suka gak.. so mmg kami makan ramai2..then sekelip mata jer lesap...
7. lina@alma ~~ biasanya buah yg nak dibuat jeruk ni mestilah muda..keras..barulah sedap...rangup..
8. Ida ida@medix.com.my ~~ umah kakliza kat Kerteh laaa..sampai tersasul pulak dek terliurkan buahejruk ni...haiyooooo...
9. nabialishad ~~ wah..kiranya hb kita sama ..suka jeruk..tapi kkdg tu lebih dia dari kakliza pulak...
10. MamaFaMi ~~ jgn nangis la..nanti kakliza poskan ke sana...
11. MaLiNa mv_creativedesign@yahoo.com ~~ hahahhaa...mmg org pompuan suka jeruk2 ni..tapi dah abis laaa...
12. kuzi ~~ waaaa..jgn la marah kakliza...kakliza pun terliur gak..
13. Nina ~~ hahahaaa.. nanti balik kerja p kedai beli jer..senang citer..sebab aklau nak buat mahu 2 ari baru boleh rasa..
14. jeff ~~nampaknya jeff kena tenguk sebelah mata jela...
15. Mommy Hafiy@Nor ~~ jom balik mesia..macam2 ada....
16. ummi Nurin:mieza ~~ leleh..jgn tak leleh.. ..maybe bolehbuat jeruk betik muda..
17. aureanayz ~~ mahap...mahap... nanti balik mesia kita makan cukup2...
18. SAL, taman aman a.s riz_watie@yahoo.com ~~ mmg nampak jeruk sapa pun terlioq..ehhhh umah mertua kakliza dekat simpang Taman Aman Alor Setar ... depan masjid Anak Bukit tuuuu...
19. Che Sakura ~ ~~ tu dia penangan jeruk...
20. umi-kal Nasution Wheldon kaynasution@hotmail.com ~~ waa..antie pun tak tahan jugak ker...tapi payah gak nak jumpa buah sentul ni kat bandar2...kecuali bandar Sentul kat KL..hahhahahaa...
21. rinnchan ~~ buah cermai tu mmg kakliza buat gitu..tapi jaman adak dara dulu laa...
22. chenorms adeque_78@yahoo.com ~~ buah sentui ni kalau yg segar/mentah ada kelat sikit.. so sebaiknya makan jeruk atau buat sayur lemak putih tu..sedap lorr..bab nak hantar buah kat chenormns ..sekarang bukan musim..payah gak nak cari...
23. mamazieza ~~ ala.janganl;ah emnci kakliza.. kkaliza pun makan gitu gak jaman anak dara dulu...makan ngan geng..semangkuk tu kejap jer abis licin...
24. suz ~~ wa..ramai yg makan sama macam mamazieza dan kkliza.. ada geng rupanya..tapi bab makan atas pokok tu kkliza tak laa..sebab pokok cermai kakliza kocik jer...
25. ciku_nunu ~~ nanti balik mesia..p cari kat pasar payang..ada banyak tauu...
26. sahar+zabar=wani&mimi zabariahhassan@yahoo.com ~~ hehhehhe..kalau ada boleh la kkliza kasi ... sudah abis laaaaa...
27. attyra ~~ semua sedap tauuu...
28. zakiah ~~ kkliza pun kkdg petik buat ubat senapang gajah kami main tembak2...
29. RaqynRafiqin elsyazw@yahoo.com ~~ pandai jugak makan buah
30. Adawiah ~~ [color=green]jeruk salak ada jual kat pasar malam..tpi kkliza tak suka..takleh telan

31. ctleenz a.k.a momidaniel ~~ sib baik la....kalau tak sure haru nak kena pos ke cik adik ni..
32. izan izanrashid73@yahoo.com ~~ kakliza ada resepi asyura manis tu tapi tak buat la. ...
33. paku pakis ~~ sabo je laaaa..
34. stROZze strozze@gmail.com ~~ mmg terliur tenguk jeruk ni...



View complete fotopage


© Pidgin Technologies Ltd. 2008.

ns4008229.ip-198-27-68.net