;

By: hanie liza

[Recommend this Fotopage] | [Share this Fotopage]
View complete fotopage

Thursday, 5-Apr-2007 13:37 Email | Share | Bookmark
NASI PAELLA

 
Paella Spanish Rice
Quote:
Spanish rice is a dish made from white rice, tomatoes, garlic, onions, and other ingredients. One common preparation is to toast the rice and cook it in chicken broth.

It is a popular dish in the American Southwest, where it often features generous chunks of grilled and stewed vegetables in a more Tex-Mex style. The version of the dish cooked in northern Mexico tends to a more homogeneous character, often with just enough tomato and chile to give the distinctive red-orange color and a smoky, garlic and onion laden flavor


kakliza ada sedikit isi ayam..udang..sotong..baki dari beli semasa p pasar malam aritu..
then sayuran pun ada..
dengan masa yg agak terhad kkliza pun cadang nak buat nasi serba ada dalam menu tu..so teringat ....




NASI PAELLA [Spanish Paella Rice]
[nasi yg dimasak dengan isi ayam, udang, ketam. sotong dan sayuran oleh org-org Spanish]

Bahan
500 gm beras bathmati [basuh dan toskan]
500 ml air stok ayam [boleh gunakan 1 kiub ayam + 500 ml air]
200 gm isi ayam [hiris nipis dan lebar]
200 gm udang besar
200 gm sotong [potong 2]
1 biji cili capsicum hijau [potong dadu]
1 biji capsicum merah [potong dadu]
3 biji tomato [belah 4]
1/2 cawan kacang pea
3 s/b butter/majerin
2 s/b minyak
1 pokok daun sup [cincang]
1/2 s/k kunyit
garam

Bahan tumis
1 labu bawang besar [potong dadu]...elok gunakna bawang besar jenis holland
1 ulas bawang putih [cincang]
3 cm halia [ketuk]

Cara
1. Panaskan minyak dan majerin/butter.
2. Gorengkanudang dan sotong. Angkat dan ketepikan.
3. Tumiskan bahan tumis sehingga layu.
4. Masukkan isi ayam. Kacau rata.
5. Masukkan air stok, serbuk kunyit dan garam. Biarkan mendideh.
6. Masukkan beras dan semua sayuran. Biarrkan mendideh.
7. Bila dah kering masukkan daun sup, udang dan sotong. Masakkan sebentar lagi.
8. Bila dah masak boleh hidangkan.

NOTA
oleh kerana nasi ini tidak pedas boleh gandingkan dengan acar timun dan salad.



Quote:
1.Edoras ~~ hahhahaha..sorilah Mr Edoras..kakliza x buat lagi untuk komentar pertama...
tak pandai la nak buat kuiz gitu....tapi kalau nak Nasi Paella tu..kenalah mai amik kat umah kakliza...
2. mommy_d&d ~~ betui la..bila dah masak..baru nampak segala bahan ada dalam ansi tu..senanglah kerja ..anak tak makan sayur pun kiranya zat ada dah dalam nasi tu...
3. MUZA ~~ mmg senang pun..masak pun macam masak nasi minyak biasa jer..
4. Acik ~~ betui tu acik..memang kena cuba..tak rugi mencuba..
5. iNaa ~~ untung iNaa asben minta masaka apa-apa..so tak payah nak fikir masakan apa dia nak untuk ari tersebut...kakliza pulak kena dok pikir apa nak masak..apa nak masa.kalau tanya dia..senang jer jawab..masak apa-apa jer laaa...nanti kkliza masak batu lemak ciliapi baru dia tahu...
6. jeff ~~ mmg betui la..bila sekali pandang mmg nampak cam nasi goreng tapi taklah berminyak benor..
7. M&R ~~ cuba..jangan tak cuba..cuba sampai berjaya..pastu report sini...
8. rinnchan ~~ syekali syekala nak juga rasa international food kannn...mmg sedap makan apa pun masa panas suam..kalau sejuk..hanya air batu jer..
9. cik_bawang ~~ kalau bubur..nanti nasinya hancur..tapi ini macam nasi beriani sayuran..cuma tak tumis segala rempah biasa tu...n mmg wangi kalau pakai butter dan majerin..
10. F&Z~ ~~ yela..kira macam nasi beriani gak cuma tak masuk rempah beriani jer..
11. Syerah&Zainul ~~ bolehlaha try bila ada kelapangan nanti..
12. :nana ~~ ye ker..kalau dok dekat ngan kkliza mmg kakliza pas sepinggan dua laa...
13. diba ~~ wau..sentimental memori betui tu...
14. azakay azakay2002@yahoo.com ~~ mmg ada kkliza belajar buat nasi beriani..nanti kakliza tuliskan resepinya kat sini bila kkliza masak semula sebab aritu belajar nasinya kurang menarik pada pandangan kkliza...
15. umi-kal Nasution ~~ kakliza tunggu maklumbalas dari auntie yer...
16. :Ain ~~ tahniah kerana berjaya membuat kueh sendiri..seronok kannnn.... n sama-sama aksih kerna sudi mencuba resepi kakliza... ..mmg nampak nasi ni macam nasi goreng...
17. sahar+zabar=wani&mimi zabariahhassan@yahoo.com ~~ ada juga sekali sekala masakan kkliza kantoi..tapi cover line laaa....sembunyi balik tiang jer...







View complete fotopage


© Pidgin Technologies Ltd. 2016

ns4008464.ip-198-27-69.net