;

By: hanie liza

[Recommend this Fotopage] | [Share this Fotopage]
View complete fotopage

Friday, 6-Apr-2007 18:10 Email | Share | Bookmark
Cili

ladang cili merah
pokok cili
tenguk cili tu
saujana mata menandang
lebat betui buah cili tu
sarang burung..tumpang berteduh
 
begayutan buah cili muda..
 
 
 
cili merah ladang tu




Quote:
Cili Merah Hindar Darah Beku

Cili merah atau nama saintifiknya Capsicum annuum yang berasal dari keluarga Solanaceae ini merupakan sejenis cili berisi tebal berwarna merah atau hijau dan mengeluarkan hasil sepanjang tahun.
Ia mengeluarkan buaga kecil yang bertukar menjadi buah pada setiap ranting daun.
Cili merah kaya dengan vitamin C, vitamin A dan zat-zat galian seperti besi, kalsium, fosforus, sodium dan potasium.
Sayuran ini dikatakan bernilai dari segi kesihatan untuk meredakan kesakitan yang ada kaitan dengan kegemukkan.
Ia juga baik untuk pengedaran darah dan boleh mengatasi masalah sakit kerongkong.
Cili merah mengandungi sejenis bahan yang menghalang sel-sel darah daripada bergumpal dan sekaligus menghalang sejenis penyakit darah beku yang dikenali sebagai trombosis.





harini kkliza dijemput oleh kawan kakliza untuk melihat ladang cili merah kepunyaan anak menantunya..
so petang ni bertemankan kawan kkliza nama Zakiah atau dikenali ngan Zai..telah pergi keladang cili ...
ladang tu seluas 7 ekar di dalam kawasan Kerteh ni juga ..asalnya hanyalah pokok getah..
menantu kawan kkliza ni benti kerja [kira ok juga kerjanya] untuk membuat ladang ini..
sebelum ni dia telah menanam buah tembikai...lumayan juga hasilnya..
selepas ditebang pokok getah tu dan dan dibuat batas [dia buat sensorang tau...]dia mulai menanam sebanyak 15,000 anak pokok cili secara berperingkat-peringkat..
now dia dah mulai petik dan menjual pada pasaran..
le ni kat tempat kkliza kalau beli kat pasar tani harga sekilo dalam RM8.00 tapi dengarnya kalau beli ngn dia hanya RM5.00 [borong laaa]

kakliza tenguk dan diberitahu pokoknya akan bertahan dalam tempuh maybe 6 bulan...
so maknanya dia akan dapat pulangan yg amat baik..
selain dari itu dia ada juga tanam terung bulat dan terung panjang untuk pasaran..
nampaknya berbaloi dengan tekad dia benti kerja dan buat ladang ini..
tapi aceli dia adalah seorang graduan juruan pertanian Universiti Putra Malaysia..anak seorang pekebun sayur...
so dengan secara tak lansung minat dia lebih menjurus pada pertanian..

kkliza amat seronok bila melawat ladang dia..
amat gembira melihat seorang anak melayu setanding ngan peladang bangsa lain...
sampaikan kakliza lupa yg jalan nak masuk ke ladang dia tu terpaksa melalui jembatan kayu usang..yg mana kakliza rasa bila drive tu macam orang masuk 4 wheel drive dalam utan yg lalu jalan lori balak tu...
masa lalu jembatan usang tu..terbayang kat fikiran kalau kayu tu reput atau silap kontrol steering..sure jatuh dalam anak sungai tu..
dah satu kerja pulak nak panggil keren angkat...
jgn saspen pulak....
bukan angkat kakliza [yg dah sememang montel ni] tapi angkat keter kak liza yg jatuh laaaa...
hanya imiginasi kkliza jer..

sayang sekali masa kkliza pergi tu cilinya sedang dipetik..
so taklah nampak banyak cili merah..
yg nampak banyak cili hijau..
nanti kalau dimusim banyak cili merah menyala kklizaa nak p lagi..
disamping melihat cili tu..bila tolong petik cili merah tu..tak sedar kakliza macam buat kerja ladang..
peluh mercik macam p jogging..
dalam hati cakap..kalau kkliza p tolong hari-hari mahu boleh kurus badan mak beruang...
amacam..bagus tak idea kkliza yg karat ni....
hahahhahahahhaa...

demikianlah al-kisah sepetang diladang cili merah....


CELOTEH KAK LIZA
Quote:

KNizam ~~ kalau dapat p ke ke situ memang seronok..syuk tenguk cili-cili hasil tanaman melayu...setanding ngan peladang bangsa lain...
Klicker ~~ TQ...
Noor Rikha bt Amran rikha_mie@yahoo.com ~~ nak berkawan camner ngan dia ..nanti kkliza tanyakan dia..tapi dia tu kiranya abiskan masa kat kebun cili jer...
mamazieza ~~ TQ mama..tapi kan kalau pandai jaga..takkan kena cili kot..kkliza just makan cili jer...
z-fad ~~ kakliza pun baru ni tahu khasiat cili...
Has haslina06@yahoo.com ~~ w'salam..nanti kakliza tanyakan contact no menantu kawan kakliza tu..
ida isk merpati66@yahoo.com ~~ tu yg kakliza syuk tenguk kegigihan dia tu..seronok ..aceli dulu dia pun agak berisi badannya.tapi bila dah berkebun tu..slim la pulak..so kalau nak cepat kurus..jom p berkebun...
abby ~~ masa kkliza p kebun tu..kkliza pun nak syuk...enjoyed sangat..
umi-kal Nasution ~~ kakliza pun suka berkebun..penah tanam cili api ..sampaikan ada orang mintak beli punyala banyak buahnyaa....
Mummy jam ~~ boleh saja...tapi takut kastam pulak yg terliur tenguk cili montel tu...
rinnchan ~~ samalah ngan kakliza..mmg kena makan lauk bercili..so mmg tak pernah lupa beli cili setiap kali p pasar...aritu kkliza menten malu so hanya amik cili sikit jer..semuanya yg dalam pinggan tu laaa...
ayu ayuazuraimi@yahoo.com ~~ ladang cili tu kat jalan nak p Kg Cabang..tapi masuk kat belakang perumahan..tak tahu namap apa tapi kiranya kat kanan sebelum sekolah kg baru kerteh tu...
someone ~~ TQ...
kejora ~~ aritu kkliza buat cili jeruk ..tapi gunakan cili beli kat pasar la..nanti kkliza nak order cili dari pokok tu...nak buat cili jeruk gak...
MamaFaMi ~~ mmg best...bab cili jeruk tu projek kkliza akan datang ..tunggu anak balik cuti kolej nanti...
Jie Lea Adra ~~ tak per Jie..pasang angan2 dulu..tu dah kira motivasi untuk projek laaa..kakliza pun teringin nak buka cafe api nantilah anak2 besar sikit[yg cinonet 2 orang tu]
zuera jas_fyra@yahoo.com ~~ setuju tu...solok lada mmg best..makan pulak ngan nasi kerabu...
RaqynRafiqin ~~ kkliza mmg minat pertanian..masa pak mertua kkliza buat kebun kat tempat kerja dia dulu..kkliza p ikut dia..tu yg mertua sayang tuuuu...
Kristal mastura@tmmsb.com.my ~~ bukan situ..ladang tu kat rel ketapi tapi masuk melaluii jalan ke kampung cabang..sebelum sekolah kg baru...
cik_bawang ~~ yela..mmg jarang jumpa graduan minat buat kerja2 begini...mmg syuk makan ahsil tanaman sendiri..kkliza pun dulu tanam macam2 jenis sayuran dan cili..untuk now kkliza ada banyak pokok tanaman..nanti kkliza buat posting mengenai kebun kenit kakliza...
nn ~~ kkliza pun mmg kalau makan..kena ada cili...
zana/ros zanaz70@yahoo.com ~~ jomlah ikut kkliza nanti..kkliza plan nak p lagi..nanti nak p waktu pagi pulak..
anilazma anilazma81@yahoo.com ~~ masa kkliza sekolah dulu pun kkliza masuk persatuan tani..tanam kacang..jagung..ubi..kacang tanah..best wooooo...le ni ada lagi tak prsatuan gitu...?
nabialishad ~~ kkliza pun rindu..lama tak chatting yer..masing2 sibuk amat...akan kkliza sampaikan ucapan tu apda dia nanti...seronok tenguk dia..n isteri pun amat bangga kerana asbennya berjaya...
RosLeenda rosleenda86@yahoo.com ~~ mmg tak rugi berbudi pada tanah...
MaDiHa ~~ waalaikumusalam...biasalah kalau ada kebun..mmg tak syuk nak brtani..tapi kalau tak der..mulalah seronok jer...masa kkliza aged 14 thn kkliza ikut atok dan nenek kakliza buat sawah..sedih pulak baca citer Madiha..sabarla...Al-Fatihah buat arwah ayahda kita..[ayah kakliza pun dah meningga dunia..]
elise ~~ mmg syuk..tenguk sehijau-hijaunya pokok cili dia...
mommy_d&d ~~ biasalah dah ramai-ramai tu macam2 citer..imaghinasi yg mai dalam kepala..
jajagurlz ~~ kat sini masih banyak tanah yg boleh dibuat kebun..kakliza pulak mmg minat berkebun...
ima aceli tak der beza dalam penggunaan..cuma beza nama jer..kalau roti keras kkliza ingat maybe kurang air..atau uuli sekejap jer...
Penyulawa ~~ jom..jommmmmm..kita jogging dalam kebun tu..sure peluh mercik sakan...
MUZA ~~ wau..best nyerrr...kkliza mmg suka p kebun..sib baik depan umah kkliza ada petani kampung buat kebun..dulu masa baru pindah sini..mmg kkliza p beli kat kebun..tapi le ni tak sempat dah..banyak benar aktibiti lain..terutama adap tenet..
jeff ~~ setuju...setuju...dan bila masukkan dalam sayur tu ..mmg nampak cantik jer kolor kombinasi sayuran...
fizan yusop ~~ hehhee..mmg cantik..sunggguuhhhhhhhh cantikkk....
jie jie jie_6004@yahoo.com ~~ bagus semangat tu...cuba tanam dalam pasu la..saperti daun kesum..daun pandan..daun kunyit..cili api...insyaAllah cukup penjagaan ..berhasil nanti..
chenorms adeque_78@yahoo.com ~~ aritu dia pun tanam buah tembikai..puaslah kkliza makan..dia selalu kasi buat tu...






View complete fotopage


© Pidgin Technologies Ltd. 2016

ns4008464.ip-198-27-69.net