;

By: hanie liza

[Recommend this Fotopage] | [Share this Fotopage]
View complete fotopage

Monday, 9-Apr-2007 12:14 Email | Share | Bookmark
Puding Buih Lapis

Puding Caramel Lapis
Puding Cendul
Kek Lapis Asam Flake
Puding Buih Lapis
serbuk agar-agar
arini kakliza masuk kelas masakan lagi..
tapi kali ni kkliza belajar pelbagai puding ...ada 3 puding dan 1 kek lapis kukus...

1. Puding Caramel Lapis
[kira saperti puding caramel biasa tapi dilapiskan antara caramel biasa dan caramel coklat..nanti kkliza tuliskan resepinya leain entry supaya kkliza tidak ketandusan entry ... ]

2. Puding Cendul

3. Kek Lapis Kukus

[kakliza pernah buat dan tulis dua jenis kueh ini kat fotopages ni tapi sebab kelas arini dah setkan resepi ni dalam package puding ..so kkliza have to join la... ]




PUDING BUIH LAPIS

Bahan

4 biji putih telur
12 gm serbuk agar-agar
1 liter air
160 gm gula
pewarna [ikut pilihan sendiri]
loyang 4 segi 8 x 8 inci

Cara
1. Putih telur dipukul sehingga menjadi gebu. [kiranya kalau diterbalikkan tidak akan jatuh]
2. Bahagikan putih dibahagikan 4 bahagian
3. Serbuk agar-agar, gula dan air dimasukkan dalam periuk dan masakkan sehingga mendideh.
4. Ambil agar-agar 1 cawan dan campurkan dengan 1 bahagian putih telurdan warna.
5. Kacau perlahan sehingga semua warna sebati.
6. Tuangkan dalam loyang dan biarkan agak separa keras.
7. Ulang semula proses [4] - [6] dan lapiskan perlahan-lahan diatas agar-agar yg separa keras tadi.
8. Ulang semua proses melapis sehingga semua bahan habis.
9. Sejukkan dan potong. Hidangkan.

NOTA
Oleh kerana masa kkliza belajar puding ini tidak gunakan susu cair dalam adunan, so kkliza rasa lebih sedap dihidangkan dengan sos kastad dan fruit koktel.. ]

SOS KASTAD

Bahan

1 cawan susu cair
1 cawan air fruit koktel
3 s/b tepung kastad

Cara
1. Gaulkan semua bahan sos kastad dan masakkan diatas api yg sederhana sebentar.
2. Tuangkan sos diatas puding semasa menghidang.
3. Hidangkan dengan fruit koktel sebagai hiasan.



kak liza gunakan serbuk agar-agar ini..



CELOTEH KAK LIZA:
Quote:

1. cik_bawang ~~ kakliza pun mengenali puding buih ni sejak duduk tganu..dulu tak pernah makan pun..dan selalunya main buat 1 warna jer..pink jer..tapi bila kreatif tu buh lapis2 gini..cantk pulak..
2. Klicker ~~ Ok..
3. MUZA ~~ rasanya takder la pulak bau putih telur..
4. ida isk merpati66@yahoo.com ~~ nak belajar ngan kkliza..no hal punya...ok jer...bagi kak liza bab belajar ni sampai amti harus belajar lagi...
5. someone ~~ TQ..
6. mieza ~~ aceli puding ni kkliza belajar ramai-ramai.. so kami dapat rasa serba sikit..kalau kat umah mmg tak der sapa makan..so kkliza akna buat bila ada majlis...bawak p umah kawan as buah tangan..
7. akma ~~ TQ sudi berkenalan ngna fotopages kakliza... kkliza dah p jalan2 jamu mata bakul telur tu..cantik...
8. Ini=>Su [tellarise@yahoo.com] ~~ waalaikumsalam...ok..nanti kkliza citer...
9. cek de sam ~~ Alhamdulillah..tu yg kkliza seronok dok sini..macam2 adaaa...belajar ugama..masak..persatuan..masyarakat pun baik2..dan paling penting tahap sosial yg baik...
10. Jeni ~~ kalau nak suruh kakliza poskan pun boleh jugak..tapi bila Jeni balik Malaysia..
11. .::MaMa FaRiS::. ~~ kek lapis asam tu nanti kkliza tuliskan resepi..tapi mmg ada kat entry kakliza...http://hanieliza.fotopages.com/?entry=568468
12. rinnchan ~~ mmg tricky tapi berbaoi mencuba..aceli lapisan buih tu hendaklah nampak yg jerneh [agar2] so lagi nampak macam lapisan kaca.....tryla buat..jgn takut..yakin diri boleh buat...RINNCHAN BOLEHHH...



View complete fotopage


© Pidgin Technologies Ltd. 2016

ns4008464.ip-198-27-69.net