;

By: hanie liza

[Recommend this Fotopage] | [Share this Fotopage]
View complete fotopage

Sunday, 15-Apr-2007 23:50 Email | Share | Bookmark
Kerabu Pegaga

 
as per request....

Quote:
Kak Liza, share lah resepi kerabu pegaga tu ... Fri 4-Aug-2006 09:03
Posted by:yanie razali aqilah_anis2005@yahoo.com
IP: 20.134.32.21

Yea.. share that kerabu recipe.. even thought I dont know where do I get the ingredients in New Zealand though... Sun 15-Apr-2007 22:34
Posted by:mellissa Lopez mellissalopez@msn.com
IP: 125.236.158.98




KERABU PEGAGA

Bahan

300 gm daun pegaga..[bersihkan dan hiris kecil]
100 kelapa muda [parut]
1 s/b minyak
2 biji cili merah [hiriskan]

bahan tumbuk...
1 s/b lada hitam
3 ulas bawang merah
ikan bilis
garam

cara..
1. Panaskan minyak dlam kuali dan tumiskan sikit bahan tumbuk dan kelapa sehingga wangi.
2. Masukkan daun pegaga dan kelapa.Tutup api..
3. Kacau rata dan rasakan garamnya.
4. Hidangkan dengan nasi putih.


Quote:
KERABU PEGAGA

Ingredients

300 gm pegaga leaves [clean n cut into small size]
100 gm young dessicated coconut
1 tbsp oil
2 red chilles [cut into small]

Pounded
1 tbsp blackpepper
3 shallots
1 tbsp dried anchovies
salt to taste

Method
1. Heat the oil int the wok n fry the pounded and coconut till fragrant.
2. Add in pegaga leaves and red chillies. Off the fire.
3. Keep stir till all mix well.
4. Serve warm with white rice.



inilah dia daun pegaga.. (Centella asiatica)



CELOTEH KAK LIZA..

Quote:
1. ima ~~ eh..orang nak bukit juga ker?..kakliza dah tenguk resepi tu dan nanti kakliza akan cuba satu hari nanti..InsyaAllah...
2. nabialishad ~~ air kapur tu..bancuh ngan 1/2 sudu kecil kapur..larutkan semua sekali...kkliza mmg suka buat kerabu esp kalau ada ramai orang..sedapp...
3. RosLeenda ~~ kakliza pun dapt tahu MamaFaMi akan balik Malaysia sabtu ni..kalau kkliza kat KL..harus p jumpa dia..
4. ida isk ~~ jom makannn...
5. nana ~~ TQ..
6. umi-kal Nasution ~~ pegaga mmg banyak khasiat..esp ibu baru bersalin...
7. semarak ~~ kakliza pun pernah juga buat kerabu ni tak tumis..ok juga cuma tak wangi...nak juga tenguk/cari pegaga gajah tu..agaknya mesti daun pegaga tu beso macam telinga gajah kot..
8. jie jie ~~ nanti kaklza tenguk fp jie.sebab tadi kkliza try buka tokleh laa....
9. maklang ~~ maklang pun hebat juga laa..TQ sebab sudi nak masuk kerabu ni dalam list maklang..cayala maklang..
10. rinnchan ~~ kakliza ada ernah buh udang kering tapi elpas tu tergaru sikit..so udang kering atau ikan bilis boleh dibuat kerabu..
11. sahar+zabar ~~ sabo jela..kkliza boleh bayangkan rindunya pada kerabu pegaga...
12. chendana ~~ sedap gak buh budu tapi kakliza x tahan.nanti gatal..tapi makan gak sekali sekala...
13. Mummy jam ~~ banyak orang suka kerabu pegaga ni yer..
asben kkliza pun suka makan..


View complete fotopage


© Pidgin Technologies Ltd. 2016

ns4008464.ip-198-27-69.net