Want your
own Fotopage?








 
;

By: hanie liza

[Recommend this Fotopage] | [Share this Fotopage]
View complete fotopage

Saturday, 28-Apr-2007 09:41 Email | Share | Bookmark
Sambal Ikan Tongkol [Nasi Lemak]

 


SAMBAL IKAN TONGKOL [AYE]

Bahan A

1 ekor ikan tongkol
4 keping asam keping
1 s/b asam jawa
2 cawan air
1 labu bawang besar [mayang kasar..optional]
minyak
garam
gula sedikit

Bahan Mesin
20 tangkai cili kering
2 labu bawang besar
sedikit belacan [optional]

Cara
1. Ikan tongkol diptong 4 dan basuh bersih. Toskan
2. Masukkan ikan tongkol, asam keping, air dan garam dalam periuk dan rebus sehingga mendideh. Biarkan semalaman.
3. Angkat ikan tongkol rebus dan goreng dalam minyak.
4. Tinggalkan minyak anggaran menumis sambal dalam kuali.
5. Tumiskan bahan mesin sehingga wangi. Kacau rata.
5. Masukkan gula dan air asam jawa [ramas asam jawa dengan air rebusan ikan dan tapiskan].
6. Masukkan ikan dan biarkan mendideh.
7. Masukkan bawang besar dan perlahan api.
8. Masak dengan api perlahan sehingga naik minyak.
9. Hidangkan dengan nasi lemak atau nasi putih dan sayur lemak putih..



CELOTEH KAK LIZA....
Quote:

1. fizan yusop ~~ kakliza rasa masak sambal tu lama mungkin menyebabkan warna akan menjadi lebih gelap dari warna cili tu...
2. kamsiah binti omar yah3178@yahoo.com ~~ cubalah buat sendiri bila jumpa ikan nanti...baru
3. s4s shoppe4shopaholics@gmail.com ~~ no problemo...
4. Sidi dinuot@yahoo.com ~~ lepas ingat..bolehla cuba...
5. aimicollections aimicollections@yahoo.com ~~ TQ...
6. cek de sam ~~ kakliza pun biasa kalau masak sambal ikan atau apa-apa jer suka buat sayur masak lemak...
7. Haia ~~ TQ...
8. rinnchan ~~ kalau rebus dan bairkan semalaman..asam garam yg direbus tu akan resap amsuk dalam isi..lebih mesra alam kiranya..dan yg penting..itulah cara org lama buat lauk tahan lama..sebab amsa dulu mana ada petisejuk beku ni...
9. lindaaziz lindaaziz88@yahoo.com~~ w'salam..TQ..
10. mami ~~ mmg betui..kat tganu mmg jual nasi lemak gunakanikan aye instead of ikan bilis...
11. MamaFaMi ~~ kalau nak rasa yg ori..kena makan nasi lemak ikan aye ni kat warung local tganu lady...baru real maaa..
12. zana/ros zanaz70@yahoo.com ~~ ikan kena rebus sebelum digoreng nak suruh asam garam tu mesra alam ngan ikan tu...hahhahah..
13. ciku_nunu ~~ mmg kebiasaan local tganu akan cari nasi lemak ikan aye..cuma orang luar jer nak sambal ikan bilis...
14. waz_fad ~~ ha kan dah terkenang-kenang ngan nasi lomak tganu..sedap weyyy..
15. Rita acrita@lrt.rapidkl.com.my ~~ memang elok print resepi..baca dan lama-lama akan tergerak hati nak mencubanya..pasal kek lobak [kek carrot] tu u gunakan resepi yg mana satu..boleh tolong beritahu dan nanti kakliza akan tenguk camner boleh silap.. kkliza rasa kebanyakn resepi kek carrot ni senang jer...
16. Acik ~~ mmg betui..makan ngan nasi putih..nadi kerabu..or even pulut kuning pun ok...


View complete fotopage


© Pidgin Technologies Ltd. 2008.

ns4008229.ip-198-27-68.net