;

By: hanie liza

[Recommend this Fotopage] | [Share this Fotopage]
View complete fotopage

Thursday, 24-May-2007 06:11 Email | Share | Bookmark
Chicken Mixed Foldover

ayam mixed
chicken mixed foldover
Quote:
.............sambungan KESELAMATAN DI RUMAH................

A] LUKA/PERDARAHAN

Segarang jecederaan yg tidak normal pada kuit ataupermukaan badan diramalkan luka atau perdarahan

1. PEMBERI PERTOLONGAN HENDAKLAH

a] mengawal kehilangan daran dengan mengangkat/meninggikana anggota yg tercedera dan memberikan tekanan atau tuaman ke atas luka tersebut
b] melindungi luka daripada sebarang jangkitan dan meningkatkan pemulihan semulajadi dengan membalut luka tersebut
c] kebersihan perlu diberi perhatian untuk melindungi diri sendiri dan juga mangsa dari sebarang jangkitan

2. JENIS LUKA
a] luka terguris - pisau atau kaca
b] luka melecet - daya tekanan yg teruk
3] luka calar-calar - terjatuh
d] luka kontusi [lebam] - tumbukan
e] luka tercucuk - terpikaj paku atau tercucuk jarum

3. JENIS PERDARAHAN

a] perdaharan arteri

1. Darah berwarna merah cerah
2. Darah memancut keluar

b] perdarahan vena
1. darah berwarna merah tua/gelap
2. tekanan kurangdari dari arteri

c] perdarahan kapilari
1. lelehan

4. LUKA YANG KECIL
a] cuci tangan sendiri dengan sabun atau air
b] jika luka tersebut kotor, bersihkandengna emnggunakan air yang mengalir
c] tuam luka dengan emnggunakan tisu atau tuala yg bersih
d] pelihara dan tingkatkan tuaman, tekanan dan sokongan bahagian anggota yang tercedera
e] dapatkan bantuan perubatan

....akan disambung entry akan datang........






CHICKEN MIXED FOLDOVER

Bahan ayam1 keping isi ayam [hiris dadu kecil]
1/2 cawan kacang peas
1/2 cawan carrot [dadu]
1 s/b lada hitam [tumbuk]
daun sup [hiris]
garam
minyak

Bahan hiris
1 labu bawang besar
3 tangkai cili merah
1 ulas bawang putih

Bahan Telur
3 biji telur ayam
1 s/b fresh milk [optional]
garam

Cara
1. Panaskan minyak dan tumiskan bahan hiris sehingga wangi.
2. Masukkan ayam dan carrot. Kacau rata.
3. Masukkan bahan ayam yg lain kecuali daun bawang. Kacau rata.
4. Masukkan daun bawang/sup dan tutup api. Ketepikan.
5. Pukul semua bahan telur.
6. Massakan bahan telur dalam kuali biasa atau non-stik
7. Bila dah masak angkat dan letakkan dalam pinggan.
8. Taburkan bahan ayam dan lipat dua.
9. Hiaskan dengan salad dan tomato dan hidangkan dengn roti.



CELOTEH KAK LIZA....

Quote:
1. Meorjay ~~ wau..kira terrer tu..
2. :<< jeff >> ~~ try..jangan tak try..tapi jangan cry...
3. jie jie ~~ boleh saja ...
4. Rita nazarita@hotmail.com ~~ TQ..
5. Sits sits8224@yahoo.com.my ~~ memang la..masa cuti sekolah ni mmg kena cari resepi yg creative sikit..baru budak2 syuk mengadap makanan...
6. ida isk ~~ sib baik goda melalui makanan..kalau melalui kenyitan..mahu parah nanti..
7. siti violetvenus_2000@yahoo.com ~~ TQ...
8. MUZA ~~ sib baik ancam kalbu jer bukan kelabu...
9. 2cutes ~~ TQ...
10. mrsjemain@raihan udakyana@yahoo.com ~~ TQ...
11. MaDiHa ~~ bila kakliza masuk FP MaDiHa pun kakliza terliur juga tau...
12. cik_bawang ~~ kena berhati2 kalau gunakan pensil tekan tu...
13. aima rizaima@yahoo.com ~~ TQ..
14. MamaFaMi ~~ nyummmm..nyummm...bila dapur Mama nak berasap pulak ni...
15. rinnchan ~~ bolehs saja tu...diet kabohidrat ker...
16. diba ~~ bukan bungkus..tapi lipat kot.hahahha...
17. Ain ladyain80@yahoo.com ~~ kalau makan ngan sudu garfu..kena jilat sudu la yer...
18. sahar+zabar=wani&mimi ~~ macam biasa dengar jer ayat ni...iklan roti gardenia kot....
19. hunny ~~ mmg kakliza suka masakan simple...








View complete fotopage


© Pidgin Technologies Ltd. 2016

ns4008464.ip-198-27-69.net