Want your
own Fotopage?







 
;

By: hanie liza

[Recommend this Fotopage] | [Share this Fotopage]
View complete fotopage

Tuesday, 17-Jul-2007 17:09 Email | Share | Bookmark
Buah Kundang bukan Malim Kundang yer.....

Buah Kundang
Buah Kundang
Sambal Kundang
ikan pekasam




Quote:
Buah Kundang atau Remia (Bouea gandaria/Bouea oppositifolia) merupakan sejenis buah-buahan yang mana buahnya seperti buah mempelam mini. Rasanya masam, sebagai pemecah selera. Biasanya dimakan bersama dengan kulitnya, isinya mempunyai serat yang tinggi sebagaimana buah mangga. Biji dalamnya berwarna kundang [puple]. Buah yg muda berkulit hijau tetapi bila masak buahnya akan berwarna jingga [oren].



kakliza jumpa buah ni kat pasar malam..
nampak cantik..dan mmg kakliza biasa makan jaman anak dara dulu...
masa tu kakliza just tumbuk dgn cili dan taburkan gula sikit..
then makan gitu saja...
tapi le ni..aduhhhhh..jgan kata nak makan gitu..sebut pun dah semacam jer rasa...
kalau makan ngan nasi cicah sayuran rebus dan ikan bakar..mmg sodap laaaa...
ada pulak ikan pekasam goreng..waaalllllaaaaaaaaa..mmg takkan berpaling kat lain masa makan tu...
kalau tak caya..acu cuba try test tenguk...




SAMBAL KUNDANG

Bahan

cili merah
cili api
belacan
garam
buah kundang [belah 2 dan buang biji]

Cara
1. Tumbukkan semua bahan kecuali buah kundang sehingga hancur dan lumat.
2. Masukkan buah kundang sikit2 dan tumbuk lagi.
3. Gaulkan rata dn hidangkan dengan sayuran rebus..ikan bakar dan juga ikan pekasam goreng.




CELOTEH KAK LIZA.....

Quote:
1. fifi fad ~~ mmg kena sabooo...
2. mamasya ~~ rasanya kat Kelantan atau terengganu banyak lagi sebab buah ni mai dari Thailand..
3. Sabrina ~~ dah tentu..rsanya yg dari utara mmg original...
4. mummy_danishhaikal ~~ mmg masam..masam gilerrr..
5. mama_aimi ~~ kakliza pun tenguk lama-lama jadi cair air liur..
6. azah azahbbb@yahoo.com ~~ kakliza setuju..
7. MUZA ~~ hahahhahaa...kita serupaaaa...
8. :zas zasamah_2005@yahoo.com.my ~~ jom..jommmm cari buah kundang..asalkan jgn cari Malim Kundang udah ler...
9. jamie ~~ yea..yeaa...kakliza berjaya..menggoda.....tergoda....
10. krayolan ~~ agaknya tengah musim ker...
11. mamazieza ~~ dasat sungguh tu...
12. maz ~~ kkliza pun x pasti samada musim or not sbb le ni dah tak nampak org jual kat pasar tani/malam lagi..sedap gak buat jeruk..tapi kakliza beli hanya untuk buat sambal tu jer..takder sapa nak makan...
13. leen04 ~~ waalaikumusalam..salam perkenalan juga..alhamdulillah..terimakasih...
14. daunkesum aimydina11@yahoo.com ~~ ta per.. anggap jer cobaaannnn...
15. su ~~ alamak su..sorila.. kakliza hanya nak buat selingan masakan jer.. ikan pekasam tu mmg pembuka selera...
16. Nisak makmenty@time.net.my ~~ waalaikumusalam..ppuding kaca tu..kalau x mo agar2 dlam mangkuk tu beku rendamkan amngkuk yg belum dilapiskan dengan air panas..manakala dalam mangkuk yg nak dilapiskan rendamkan air batu/sejuk dan bila melapis tu kena perhatikan lapisan tu tak keras atau lembut sangat..mmg kena peberi perhatian betui2 takleh melapis sambil buat kerja lain...
17. rusnita ~~ terimakasih.. oven tu kalau buat biskut mmg cantik dan cepat siap..boleh bakar ayam pusing2 tu..just cucukkan ebsi yg disediakan pada badan ayam yg telah diperapkan ngna bahan2 tertentu..dan bakar..setkan suhu 200'C dan onkan butang bulat warna oren tu ..selama 1 jam..ayam amsak cantik..
18. chendana ~~ rasa macam mangga jenis kecil yg agak masam ..yg biasanya orang buat jeruk tu.. atau kkdg org panggil mangga telur [maybe besar telur ayam kot.. ]
19. mak farhah ~~ siannya...kalau ada peluang..dah balik mesia nanti.. cuba cari dn goreng ngan api pelan sekali..dah garing baru terbalikkan..kalau tak.. mahu hancurs ikan tu..ingat..jgn basuh ikan tu... .. n nice chatting ngan u even on the first time...









View complete fotopage


© Pidgin Technologies Ltd. 2008.

ns4008229.ip-198-27-68.net