;

By: hanie liza

[Recommend this Fotopage] | [Share this Fotopage]
View complete fotopage

Wednesday, 18-Jul-2007 07:05 Email | Share | Bookmark
Doyan atau Poyak

doyan fresh
tempoyak
Ikan Masak Tempoyak
kawan kakliza nama Zai baru balik dari dusun keluarganya di Melaka [kalau tak silap kakliza]...
dia tahu kakliza memang suka doyan atau poyak..tempoyak laaaa....
so dia bawakan kakliza poyak sampai 1 balang beso..ada kot dalam 2 kilo beratnya...
jangan jelosss...



horeyy..horeyyyyyyy...bukan makan je lagi..boleh buat bantal poyak tu..syukkk...syukkkkknyaaa....

selain dari poyak dia juga bawakan doyan fresh yg telah dibuangkan kulit..
ini sebab dia balik Kerteh naik bas jer...


selain dari kakliza ..dia juga berikan durian tu pada Ina Mat Anah ...
Terimakasih daun keladi ye Zai..
lenkali bagi banyak lagiiiii...

untuk nak menyelamatkan dari kemusnahan..kakliza packed poyak tu dalam bekas kecil dan simpan kat freezer..
so bolehlah simpan berbulan2....

arini kakliza masak poyak ikan...




IKAN MASAK TEMPOYAK

Bahan

1 ekor ikan merah [500 gm]
daun kunyit [koyakkan]
timun tua [buang isi tengah dan potong kecil]
isi petai
tempoyak
air secukupnya
garam

Bahan Mesin
5 tangkai cili merah
15 tangkai cili api
2 cm kunyit
2 ulas bawang emrah
1 batang serai

Cara
1. Masukkan semua bahan dalam slow-cooker.
2. Setkan high dan biarkan selama 4 jam.
3. Hidangkan dengan sayur goreng dan nasi putih.


CELOTEH KAK LIZA....
Quote:
1. umiedina ~~ hehehe..
2. unnamed ~~ mmg betui..tapi so far kalestrol kkliza ok..tu yg berani makan... pasal mayonis tu kakliza taktahu la..tapi selalunya kaklzia gunakan mayonis nak buat salad atau makan burger/sosej jer..
3. mamazieza ~~ kalau mama dok dekat mmg kasi punya laaa...ni kalau pos..mahu pengsan posmen dok terbau tempoyak meletup...
4. maklang ~~ kakliza duduk kat kg baru..jalan kemboja..
5. zty ztyzul@yahoo.com ~~ jom masak tempoyak..lagu tu mmg syukkkkk..tangkap jiwang..
6. nizie nizie_99@yahoo.com ~~ mai la amik sini.....
7. nabialishad ~~ ikan patin pun boleh..sama ejr..tapi kkliza x suka ikan patin.. lembek jer
8. cek de sam ~~ tula..mmg syuk..banyakkkkk...boleh buat kenduri..tu pun kkliza dah kasi kawan2 lain sikit..baru2 ni kkliza beli singgit ciput jer..
9. Jie jie jie_6004@yahoo.com ~~ boleh saja gunaan ikan patin...
10. maklang nazdin_2000@yahoo.com ~~ no problemo....
11. IbuSara mysara2004@gmail.com ~~ kat mana yer...bolehla kita jumpa algi..
12. mamasya ~~ siannya..kalau dekat boleh kasi sikit rasa...
13. azurahakim @ ibu arina aisyah ~~ wauuu..banyak orang suka makan tempoyak ni kannn...
14. Ida Natrah ida_natrah@yahoo.com ~~ maila pindah sini..mmg ada umah kosong depan umah kakliza...
15. kamariah kamarudin ~~ orait..kalau ada lagi la kannnn...
16. mommy_d&d ~~ InsyaAllah..akan sampaikan pada kak Zai..rasanya tempoyak ni bila dimasak baunya taklah berbau sangat amcam belum masak...betui tak..? kucing tu mmg comel..
17. kamsiah binti omar ~~ dia buh dalam bekas pelastik tu..masuk dalam beg..tapi mmg berbau gak la...dia simpan beg tu kat kompatment bawah bas tu...tapi bila kakliza amik dia subuh aritu masa turun bas..aduh mmg kuat baunya..
18. lynnhassan ~~ kkliza cadang nak wat tempoyak daun ubi + bilis tu esok kot..
19. Madzli and Balkhis ~~ alamak..mahainyaa...siannya...tula kan..apapapun seronok juga ditanah air sendiri..kira kat obersi tu hanya tumpangan jer la..
20. mrs ajam ~~ salam perkenalan to U ...
21. zura madam_adil@yahoo.com.my ~~ salam perkenalan.n hepi trying....[img]
22. mummy_danishhaikal ~~ yela..kalau balik kampung tu baru puas hati makan buah2 ni...








View complete fotopage


© Pidgin Technologies Ltd. 2016

ns4008464.ip-198-27-69.net