;

By: hanie liza

[Recommend this Fotopage] | [Share this Fotopage]
View complete fotopage

Wednesday, 15-Aug-2007 15:13 Email | Share | Bookmark
Laksa Terengganu

 
memang banyak orang tak tahu resepi laksa terengganu ni sebab jarang ada jual kat pasaran kot..
aceli kkliza tenguk selalunya jika sebut masakan terengganu orang akan buat laksam..iaitu kuah yg warna putih..
tapi oleh kerana mee gulungan laksam tu payah sikit nak buat so kkliza saja buatkan hidangan laksa terengganu ni sebab laksa ni digandingkan dengan laksa biasa yg mana mudah dapat dipasaran dimana2 pun..
kakliza belajar buat ni dengan jiran kakliza..lama dah laa...
tapi oleh sebab keluarga kkliza kureng gemar so kkliza hanya pernah buat beberapa kai jer..
berbanding ngan laksa kedah/utara mmg jadi peberet kkliza..asben dan juga anak2...
maybe sebab kami dah biasa makan laksa kedah sebelum duduk Terengganu..




LAKSA TERENGGANU (KUAH MERAH)

Bahan-bahan
1 kg laksa biasa [rebus sehingga lembut dan toskan]

Bahan Ulaman [hiris halus]
1 kuntum bunga kantan
150 gm kacang panjang
100 gm taugeh
50 gm gajus
200 gm kubis bulat
100 gm timun
50 gm daun kemangi/selasih

Sambal belacan:
100 gm cili merah
20 gm belacan [ dibakar wangi]
garam

Tumbuk cili merah bersama belacan hingga lumat.

Bahan utk kuah:
600 gm ikan selayang
1500 ml santan [1 biji kelapa]
50 gm gula melaka
60 gm kerisik
60 gm rempah gulai bunga rose
5 keping asam keping
80 ml minyak masak utk menumis
garam secukup rasa

Bahan mesin
100 gm cili
5 ulas bawang merah
2 ulas bawang putih
2 cm halia
2 cm lengkuas

Cara membuat:
1. Ikan di rebus kemudian dibuang tulang dan dikisar halus.
2. Panaskan minyak dan tumiskan bahan mesin sehingga wangi dan naik minyak.
3. masukkan santan, asam keping, isi ikan, garam, kerisik dan gula melaka.
4. masakkan kan sehingga kuah naik minyak dan sederhana pekat serta bangkit baunya.
5. Hidangkan laksa bersama kuah, ulaman dan sambal belacan


CELOTEH KAKLIZA....

Quote:
1. Jie jie ~~ yela..agaknya orang kurang suka kot...heran jugak laa....
2. imm- divamalaya ~~ rasanya rempah ni ada dijual kat KL tapi mungkin terhad pada kawasan yg ada geng terengganu jer kot....
3. mami ~~ ooooo..patutlah pandai makan laksa kuah merah...
4. mamasya ~~ kakliza pun jarang jumpa laksa kuah merah ni..kkliza masak ni sebab pertama kali makan wangi rempah tu sungguh menggodaaa...aauuwww...
5. MaDiHa ~~ wau orang Dungun ker..dah dekat la tu..jomlah singgah pondok kakliza nanti..tapi kena ring-ring dulu
6. zanaz70 ~~ macam lebih kurang la..tapi makan ngan laksa beras..berbeza laksa johor makan ngan spagheti..
7. Ayin ~~ salam perkenalan dari kkliza juga..orang lama mmg pandai masak masakan tradisional..
8. Ibu danish ~~ kalau preggy..sian baby nanti leleh ayo liur.. keluarga kkiza kurang sikit laksa ni...
9. Sabrina ~~ sedap..rasa lemak dan wangi rempah tu...
10. MaMa FaRiS ::. kkliza suka buat sambal belacan makan ngan laksa ni.lebih limau lagi emmmmphh... kkliza suka lebih ulam..
11. ninoZ ~~ mmg betui..dulu masa mula2 duduk Tganu rasa macam pelek jer..le ni dah modern..makan ngna sudu garfu dahhh...
12. Hajar ~~ kalau belum pernah makan..kena cuba laa..
13. Fiena ~~laksa kedah ngan laksa terengganu lain rasanya..lepas pantang boleh makan kot...
14. mrsmarwan ~~ kalau sapa yg suka sure dia akan makan bertambah2..
15. masriyah ~~ kkliza belum pernah makan laksa kelantan..so takleh nak bandingkan...








View complete fotopage


© Pidgin Technologies Ltd. 2016

ns4008464.ip-198-27-69.net