;

By: hanie liza

[Recommend this Fotopage] | [Share this Fotopage]
View complete fotopage

Saturday, 6-Oct-2007 10:01 Email | Share | Bookmark
Acar Buah

 
 
 
 


Quote:
Ramadan juga menjadi bulan untuk setiap Muslim bermuhasabah terhadap segala amalan dan seterusnya bertaubat kepada Allah biarpun sekecil mana kesalahan itu.

Malah, bertaubat dan memohon ampun atas kesalahan yang dilakukan sebelum ini kepada Allah adalah amalan yang digalakkan pada bulan puasa, tatkala umat Islam diuji dengan lapar dan dahaga.

Ramadan juga menjadi bulan untuk setiap Muslim bermuhasabah terhadap segala amalan dan seterusnya bertaubat kepada Allah biarpun sekecil mana kesalahan itu.



sebenarnya kkliza dah lama siapkan acar buah ni tapi oleh kerana kesibukan yang tak dapat dielakkan kkliza tak sempat nak upload gambar dari camera dan juga mengeditnya..
acar ni kkliza sengaja buat banyak..
ada yg kkliza kasi pada kawan-kawan..dan ada yg kkliza jual..ada juga cadang nak kirimkan pada kawan2 [pos laju] tapi oleh sebab beberapa hari allu mmg kkliza sibuk yang mat sangat..so takdapatlah nak kirimkan..
anyway InsyaAllah akan kkliza buat lagi dan tunaikan janji itu...




ACAR BUAH

Bahan

500 gm buah campur [kismis hitam/kuning,prune,aprikot,mangga jeruk,kurma & lobak asin..potong kecil]
sedikit cili api jeruk [jika suka]
belimbing kecut [belimbing yg telah dijerukkan dn di jemur sampai kecut -rebus sampai kembang dan toskan kering]
jeruk limau [belah 2]

500 gm minyak
500 gm gula pasir
1 cawan cuka tiruan
1/2 cawan bijan [goreng tanpa minyak]

Bahan Mesin Halus
500 gm bawang kecil
10 ulas bawang putih
10 cm halia
100 gm cili kering
3 s/b rempah kari ikan [goreng tanpa minyak]

Cara:
1. Panaskan minyak dan tumiskan bahan mesin dan sehingga wangi,garing dan naik minyak.
2. Masukkan gula dan cuka dan biarkan reneh sehingga naik minyak lagi.
3. Masukkan semua buah campur & cili api jeruk dan masakkan lagi sehingga naik minyak dan pekat.
4. Sejukkan baru dimasukkan dalam bekas kering.
5. Bila nak hidangkan baru taburkan bijan tadi.




CELOTEH KAK LIZA....

Quote:
1. ida isk merpati66 ~~ acar ni kalau nak wat sensorang mmg lambat sikit..tapi best bila makan...
2. rozeela ~~ mmg dah jadi kelaziman..kkliza akan buat setiap kali puasa atau raya..supply kat adik beradik...
3. Lees ~~ Waalaikumusalam..terimakaksih kerana sudi browse FP kkliza..so nampaknya beraya sakan la tahun ni yer...
4. Pondok Al Imran mysara2004 ~~ sorila..dah habis la.. nanti kliza akan buat lagi...akan kkliza war-warkan...
5. kristal@krayolan ~~ sorilah..dah habis la....nnti kkliza buat lagi..
6. MamaFaMi ~~ rasanya Mama pernah buat kan...
7. tie tie2103 ~~ Salam..amboi...syuknya dia..patutlah dia nak lagi..
8. eena ~~ kkliza makan ngna nasi dan ikan jer dah cukup..x suka tambah kicap..nnt ilang lazat acar tu..
9. aiza hamdan aja_ummi84 ~~ nanti kkliza iklan lagi..





View complete fotopage


© Pidgin Technologies Ltd. 2016

ns4008464.ip-198-27-69.net