;

By: hanie liza

[Recommend this Fotopage] | [Share this Fotopage]
View complete fotopage

Tuesday, 6-Nov-2007 06:55 Email | Share | Bookmark
Biskut Oren

 
 
 
kakliza suka sungguh cookies atau kek berasaskan oren..
kira fanatiklaa kannnnn..

so sebelum balik raya kkliza aritu kkliza sempat buat biskut oren..
tapi oleh sebab malas nak terap..lecehlah..
tak pandai nak bagi sama tebal macam MamaFaMi buat tu...
so kakliza suka gunakan acuan dahlia jer..kes nak sonang...




BISKUT OREN

Bahan

250 g butter
130 g gula akstor
1 biji kuning telur
1 s/k esen vanilla
1 s/b oren pes
1 s/k pewarna oren
coklat chips [hiasan]

Bahan Diayak
300 g tepung gandum
50 g tepung naik sendiri
50 g tepung jagung
50 g tepung kastad

Cara
1. Butter dan gula digaulkan sehingga sebati.
2. Masukkan kuning telur dan esen vanilla. Gaulkan sebati.
3. Masukkan perawna oren dan pes oren. Gaulkan sebati.
4. Masukkan bahan yg diayakkan dan gaulkan sebati.
5. Masukkan adunan dalam acuan dahlia dan pamkan dalam loyang.
6.Hiaskan dengan coklat chips.
7. Bakar dalam oven yg telah dipanaskan suhu 170'C selama 20 - 25 minit atau sehingga masak.
8. Bila telah sejuk simpan dalam balang kedap udara.





CELOTEH KAKLIZA....

Quote:
1. lieya_latif ~~ eh..kalau dah makanan..kenalah makan..sayang dibiarkan gitu saja..rugi membuatnya kalau setakat nak tenguk...
2. MamaFaMi ~~ tapi kan MamaFami memang terkenal ngan KERAJINAN TAHAP ANGKAWASAN.. ..nanti dah habis kemas sure Mama balas dendam membaking tu..cayalahhhh...
3. lynnhassan ~~ rupanya bukan kkliza saja fanatik oren..bonda kakliza pung samaaaa ...like mader like doter...
4. rani ~~ warna oren tu memang cantik digandingkan ngan coklat..baked pulak atas tray hitam..memang nampak jelita...
5. mamasya ~~ kiranya macam tiffahhh tertifffuuuu ker..
6. MaDiHa ~~ nampak macam askar berbaris jer..kakliza mmg suka main bunga dahlia ni..segala biskut kakliza bantai gunakan acuan tu...berbaloi membelinya...
7. :ct szz_78 ~~ kakliza rasa mamazieza boleh tolong kot...
8. http://www.IM-Myth.com/mzaidi ~~ Assalamualaikum..TQ...
9. ida isk ~~ hehehhe..raya ..jangan tak rayaa..bior saya sakannnn...
10. mama_nabila ~~ InsyaAllah akan kkliza lawati...
11. zura - zura1827~~ betui tu..mmg wangi satu umah...
12. umi-kal ~~ tak der cantik sangat...camera trik kotttt...
13. dona ~~ lor..kesiannya..mehlah ke rumah kakliza..ada kueh raya lagi ni..kalau dah x der..kita buat pulak..
14. masriyah ~~ umah kakliza pulak..maybe anak2 suka coklat..so biskut oren kureng..tapi kek oren..mmg laku...
15. mamazieza ~~ mmg cair...
16. rinnchan ~~ kalau rinn buat lagiiii cantikk...
17. Sabrina ~~ hehhehe..jgn jadi tiffah tertifffuuuu...
18. unnamed ~~ w'salam..pes oren tu kkliza beli kat kedai jual bahan2 kek/biskut...
19. zakiah z ~~ waa...kita sekapal..suka gunaknaacuan tekan2 tu...mmg kakliza sentiasa ada stok tomato..timun dan salad..suka makan sayur mentah..salad...
20. era eranimn ~~ a'ah aritu memang kkliza ada tunjukkan gambo biskut oren ni dan bagi biskut ni kat MIL era [maksu]..tak sangka dia suka...
21. iyta anita_ghani ~~ mmg setiapkali raya..kakliza akan beraya kat alor setar..marilah nak soal-siasat pun...tak marah ler...raya haji ni pun besar kemungkinan kkliza akna balik raya kat umah mertua juga...kali ni bonda kkliza pung ikut...
22. PEMANCING IKAN ~~ Alhamdulillah..sorang lagi mengasah bakat memasak dalam cyber...






View complete fotopage


© Pidgin Technologies Ltd. 2016

ns4008464.ip-198-27-69.net