;

By: hanie liza

[Recommend this Fotopage] | [Share this Fotopage]
View complete fotopage

Saturday, 19-Jan-2008 12:37 Email | Share | Bookmark
Gulai Kunyit Lengkuas

 
semasa kakliza g Pasar Tani..kakliza terpandangkan gulai nasi berlauk [sejenis makanan pantai timur] dalam periuk penjual nasi lemak...
oleh kerana sebelum kak liza g Pasar Tani tu hujan agak lebat..mmg takder cadangan nak g pun..
so kkliza pun masak nasi lemak..sambal ikan bilis..goreng bebola ayam..telur rebus..ikan bilis garing dan juga timun..
tapi timun kkliza sikit sangat..
tiba-tiba kawan kakliza ajak g ..kakliza pun setuju...
memandangkan kakliza dah siap masak ...so kakliza tidaklah beli nasi berlauk tu..

oleh kerana nampak gulai tu macam sedap jer sso kaklzia pn bercadang nak masak sendiri...
apa kata kita layan...



GULAI KUNYIT LENGKUAS

Bahan

500 gm ikan aye/tongkol [potong setebal 3 cm]
2 cawan santan [1 biji kelapa]
1 cawan air
2 s/b rempah gulai cap ros
10 urat kacang panjang
1 labu bawang besar
5 tangkai ciliapi
3 keping asam gelogor
garam

Bahan Mesin
10 tangkai ciliapi
3 ulas bawang merah
4 cm lengkuas
3 cm kunyit hidup

Cara
1. Ikan dibersihkan dan rebuskan dengan 1 cawan air dan asam keping & garam sehingga mendideh.[Sebaiknya biarkan semalaman]
2. Masukkan semua bahan kecuali santan dan maskkan sampai mendideh.
3. Bila mendideh baru masukkan santn dan sentiasa kacau supaya masakan tidak naik atau pecah minyak.
4. Rasakan garam dan tutup api.
5. Hidangkan dengan nasi putih dan sambal belacan limau dan juga ikan kering goreng
.


CELOTEH KAK LIZA....
Quote:
1. cikokie ~~ sorila..kkliza x tahu laaa ...
2. :unnamed ~~ ala..dah abis laaa...
3. Jannatul Firdaus nurjannat@yahoo.co.uk ~~ kalau nak boleh saja..kakliza suka gunakan sebab bau masakan tu akan wangi...
4. masihjelita ~~ kakliza setuju bebenor tu...
Kak rus pun ingin gak rempah gulai cap bunga ros tu......rempah gulai lemak ka atau apa ha
Liza.......nampak je gulai tu mulut kak rus dah terasa lemak-lemak kuahnya tu....tu tak jamah ikannya......sedap la Liza........ Sun 20-Jan-2008 10:49
5. kak rus ~~ boleh emelkan alamat to hanieliza@yahoo.com
6. kak jie jie ~~ ooo gitu ker..kalau kat Kedah...gulai darat adalah tumisan bawang, jintan dan daun kari dan tuangkan dalam gulai yg dah siap masak..
7. masriyah ~~ betui tu kat Taganu mmg banyak..ada paket kecil dan ada paket besar..banyak digunakan dalam masakan Nasi Dagang..
8. mummy jam ~~ kalau jaga kelestrol mmg kena elakkan santan...
rempah cap ros??? ingatkan masak lomak cili api tadih!!!
9. rani ~~ rempah cap rose ni macam rempah kari juga tapi campurannya taklah saperti kari mamak sangat....wangi rempahnya tu yg menggoda..bubur asyura kak liza tak pernah buat tapi selalu g gotong-royong buat kalau bulan Muharam..nanti akan dapatlah sorang sikit..
10. mamazieza ~~ mmg banyak sodap..saja kkliza buat lebih..so esoknya boleh makan lagi...
11. ayuwajah ~~
12. ha/ chendana ayu ~~ ala..dah duduk kat pantai timur ni mmg dah boleh ejas masakan sini..kkliza pun suka mencuba masak... aceli bekfes adalah makan yg harus dipandang berat..perlukan tenaga untuk seharian...boleh saja kalau rajin nak buat jualan kat umah U..sure laku nanti...
13. Haniss ~~ senang jer masaknya..
14. ct payong ~~ w'salam.. aceli orang tua cakap gitu sebb dia tahu orang muda nak rengkas..nak senang jer..aceli kkliza rasa atas seleramasing2..kalau masa sakit makan apapun akan terasa pahit...hehehhehe..
15. ct payong ~~ nanti kakliza akan buat dan tolong tuliskan disini..InsyaAllah..tapi kalau nak saperti dalam gambar tu..sorilah tuan empunya resepi tu macam jual mahal sikit la...
16. :Acik badariah@bungalawang.com ~~ bila ada masa nanti bolehla buat..jangan pedas sangat..so anak2 pun enjoy makan..
17. Zalina A Rahim ~~ TQ sbb sudi menjenguk FP kkliza..dan le ni kkliza dah ada blog/website sendiri..Hanieliza's Cooking
18. :<< jeff >> ~~ a'ah..kakliza setuju tu..bab ikan yg menawan tu sebab ikan kat sini mmmg segar sesangat...dekat sangat ngan jeti nelayan..sush pulak nak jumpa ikan lama frozen unless masa musin tengkujuh...
19. MaDiHa ~~ gunakan cili kering pun ok.tapi le ni kkliza tak gunakan cili kering due to jarang sesangat masak sambal [guna cili kering] sbb anak n asben tak makan pedas..so senang cerita..guna jer ciliapi .lagipun kkliza suka tgk gulai tu kuning bersih jer..dah ada rempah tu boleh buat percubaan nanti..
20. mamasya ~~ kalau ikut kakliza teori makan sedap dn banya waktu pagi adalah relevan sebb na gunakan tenaga yg banyak seharian..betui tak...
21. zanaz ~~ kalau x mo ikan tongkol boleh saja gunakan ikan apa..sebaiknya ikan besar[ikan tenggiri, bawal, merah. ..supaya isinya tidak hancusss..
22. pinkycat pinkycat_cute@yahoo.com ~~ TQ..
23. ummiNurin::mieza ~~ kakliza pun sukaaaaa budu..cicah ngan pucuk jambu golok..ulam raja..ikan bakar..aduhhhh ..shah rukh khan lalu depan pn sori arr..dok nampak doh.... .







View complete fotopage


© Pidgin Technologies Ltd. 2016

ns4008464.ip-198-27-69.net