;

By: hanie liza

[Recommend this Fotopage] | [Share this Fotopage]
View complete fotopage

Tuesday, 5-Feb-2008 07:03 Email | Share | Bookmark
Tepung Bungkus

 


KUEH TEPUNG BUNGKUS

Bahan

1 cawan tepung beras
2 cawan santan + sikit garam
Daun pisang

Bahan-bahan inti:
1/2 biji kelapa muda parut
1 ketul gula melaka
1 s/b gula
1 s/b tepung gandum
4 s/b air
1 helai daun pandan

Cara:
1. Masakkan bahan inti kecuali tepung gandum sehingga agak kering.
2. Masukkan tepung gandum dan kacau sehingga kering. Sejukkan.
3. Jadikan inti bebola kecil. Ketepikan dahulu.
4. Bancuh tepung beras bersama santan. Masakkan hingga naik wap dan nampak agak pekat.
5. Layurkan daun pisang diatas api dan potong anggaran diperlukan.Lap dan bersihkan.
6. Ambil 3 sudu besar bancuhan tepung dan letakkan di atas daun pisang. Letakkan 2 biji inti.
7. Tutup daun pisang dan lipat kedua-dua hujung daun dan kukuskan selama 20 minit.
8. Sejukkan dan hidangkan.


CELOTEH KAK LIZA.....

Quote:
1. :rani ~~ kkliza rasa org tua dulummg pandai reka kueh yg sedap nak bagi makan anak cucunya..teringat nenekkkliza mmg buat kueh berasaskan bahan yg ada dalam umah dan yg dia tanam jer..
2. mamasya ~~ kakliza pn pernah dengar namakueh ni 2..atau 3 dara sebilik sbb intinya tu kot... ..lagi lomak lagi la sodap...lemak berkerim..
3. :zureen ~~ sama-sama kasih..semoga FP kkliza dan juga adik2 lain yg rajin di dunia FP dapat dimenafaatkan sebaik mungkin..InsyaAllah...
4. Mak Teh ~~ sure ingat mak.sbb semua mak akan layan selera anak2 sebaik mungkin..kkliza pn teringat pulak mak akak yg ada kat PD tu ..
5. fiza ~~ cantiknya kain2...
6. baipower ~~ mmg betui..le ni mungkin barang semua naik rege..so peniaga mmg buat kurang qualiti ..payah jer nak jumpa yg sedap..
7. MamaFaMi ~~ hehhehe..mmg sedap..
8. zanaz ~~ sori la zanaz tergooodaa...diet tu boleh saja..makan 1 cukuplah..amik rasa..
9. ida isk ~~ mmg ada org panggil anak dara atau tuan putri 2 sebilik sb berkongsi inti tu kot..
tumpang..
10. amm ~~
11. mummy jam ~~ mmg seakan..tapi tak sama sbb kueh koci gunakan tepung pulut...tapi kueh tpg bungkus ni gunakan tpg beras..
12. umi-kal ~~ nampaknya kueh ni ramai peminat la..lagi lembut lagi sedap..
13. cheq sue ~~ kkliza rasa boleh jer..macam orang buat tapai..le ni ada yg buat dalam mangkuk jeli yg kecik2 tu...nampak isi dalam...
14. syienma ~~ alamak kesiannya..apa tak cakap awal2..boleh kkliza tuliskan resepinya..nanti baby dah pandai makan dan balik mesia..suapkan jer kueh ni kat dia..sbb kueh ni mmg lembut..anak2 kkliza suka makan masa depa baby dulu..tapi intinya mak dia lah makan..sbb elakkan bagi makan gula pada depa dalam umur yg kecik...
15. shiq shiq77@yahoo.com ~~ kkliza rasa mmg payah na jumpa yg sedap macam mak kita buat..
16. cek de sam ~~ sila lah cuba..kalau tak jadi..cuba lagi..hehhehe..
17. nurzaidah ~~ kakliza rasa maybe tahan dalam 2..3 ari jer sbb ada kandungan susu dalam bahan muffin tu..sorila akak lambat jawab..last week mmg bizi giler..
18. imm ~~ macam tahu jer yg kkliza akan tuliskan resepi kueh yg jadi tanda tanya dalam gelap tu..
19. shiftz ~~ alamak..ye kerr...
20. mama @nis ~~ makan sambil borek mmg sedap..tak sedo nanti habis jer sepinggang..
21. azura asri ~~ hehhehe..
22. Edoras ~~ hahhaha..lawak jer Bro Edoras ni.. ..nak buat kenduri kawin ker?
23. ieta ~~ a'ah sedap..
24. Acik badariah@bungalawang.com ~~ mmg simple..tapi kena buat intinya dulu..tapi intinya boleh buat kueh ketayap..koci..bun inti kelapa..kueh bom tepung pulut tu..
25. tieyha nfb89@yahoo.com ~~kalau dekat ngan umah kakliza..boleh lah akak pass sikit..
26. kak jie jie ~~ wau..ni mmg betui nostalgia la...sia ada sejarah tu..
27. fazla&hajar ~~ agaknya kita zaman dulu mana da kueh moden..so nenek atau mak akan buat kueh gini la..anak2 le ni tak kenal kueh ni..susah nak makan masa kecik2..tapi dah besar..remaja pandai pulak makan..
28. doorgift ~~ cantiknya .. .lambat lagi akak nak gunakan benda2 ni..anak2 masih studi lagi..
29. lieya_latif ~~ kalau akka..makan ngan teh o dah cukup dah..
30. penyulawa ~~ kalau dekat boleh akak buat dan bagi...



View complete fotopage


© Pidgin Technologies Ltd. 2016

ns4008464.ip-198-27-69.net