;

By: hanie liza

[Recommend this Fotopage] | [Share this Fotopage]
View complete fotopage

Tuesday, 26-Feb-2008 22:28 Email | Share | Bookmark
Kepah Shell

shell yg belum dimasak
dah masak...
kali ini kkliza nak citer pasal kepah shell..
kkliza x tahu kenapa dipanggil begitu..mungkin rupanya macam lambang SHELL minyak tu kot..


aceli kepah ini kkliza telah lama ketahui kesedapan isinya..
masa tu kakliza tinggal di Dungun lama dulu..
banyak dijual kat pasar Dungun dans elalu kakliza beli sebab isinya yg sedap...
tapi sebenarnya kak liza lebih minat pada kulitnya yg sbelah bewarna putih dan belah lagi warna coklat...


kakliza keluarkan isinya untuk dimasak..tapi kulitnya dibasuh..keringkan dan kumpul untuk projek kerjatangan kakliza..[mmg minat kerjatangan..masa tu anak 2 org..mmg banyak masa lapang.. ]
kkliza plan nak buat tirai pintu yg bergantungan kulit kepah/shell ini...tapi akhirnya malas..asik tangguh jer..
lupa pulak nak amik gambar kulit shell ini ...

ok..back to stori isi kepah ini..
baru-baru ni kkliza terjumpa kepah ini di Pasar Tani Kerteh..
so kakliza beli 1 kilo untuk dimasak...
selalunya kakliza buat masak lemak kuning..ciliapi atau gulai berempah...campurkan dengan nenas..[macam masak udang + nenas tu]
isinya seakan rasa isi ketam yg kat sepit besar tu...anak2 kakliza suka makan [no1 dan no2 masa tu..]
tapi anak no4 dan no5 masa kakliza masak beberapa hari lalu..mmg tak usik langsung..tak pandai makan...
mungkin sbb makanan baru to them.. ..selama ni kkliza x pernah jamu depa kottt...




MASAK LEMAK CILIAPI KEPAH SHELL & NENAS
[Hidangan ~ 5-6 orang]

Bahan

1kg kepah shell [RM8.00 sekilo]
2 cawan santan pekat [1 biji kelapa]
1/2 biji nenas [potong kecil]
2 batang serai [ketukkan]

Bahan Mesin
15 tangkai ciliapi
2 cm kunyit hidup
2 ulas bawang merah
1 cawan air
garam

Cara
1. Kepah dibersihkan dan keluarkan isinya. Rendamkan sebentar dengan garam untuk mengeluarkan sisa kekotoran dalam isinya. Toskan.
2. Masukkan semua ahan dalam periuk kecuali santan pekat.
3. Masakkan sehingga mendideh.
4. Masukkan santan pekat dan sentiasa kacau supaya santan tidak pecah minyak.
5. Bila nampak mendideh sekali lagi tutup api.
6. Hidangkan dengan nasi putih.


CELOTEH KAKLIZA...
Quote:
1. Sabrina ~~ mmg betui..dulu kkliza kumpulkan kulit tu sampai 1 kotak besar..tapi bila pindah..malas pulak nak buat.. dah banyak komitment lain..
2. mamasya mamasya22@yahoo.com ~~ kepah/cengkerang gini mmg banyak kat tganu..cuma nak beli/makan atau tidak jer soalannya..nanti akak nak juga ajar anak2 makan kepah..lala ni..tapi anak yg no 1, 2 dan 3 tu makan jer apa yg kak liza masak..cuma no4 ni jer cerewet gilos..biasalah tak semua anak sama citarasa..bab donload tu dah siap..tapi nak gunakan tu agak blur...mmg kena minta "tunjuk-ajar mu sifoo" gaklaa...
3. reen ~~ salam..kakliza suaka jer nak masak makanan laut nitapi kkdg tu bimbang taku keracunan..sbb pernah masak lala..pastu esoknya semua rasa tak sedap perut..sbb maybe lala tu dah tidak segar...alhamdulillah FP kkliza jadi rujukan adik2 sekelian..
4. PEMANCING IKAN ~~ waa..arini tak mo pancing ikan la..jom kita cari kepah..siput pulak..
5. shopforshoppers ~~ salam...sama-sama kasih...
6. mummy jam ~~ rasanya seakan isi ketam tapi lebih pejal sikit...cubalah beli dan masak..
7. kak jie jie ~~ samalah ngan akak..bizi sokmo..ada jer kerja nak buat....keinginan tu macam2 nak buat tapi tak kesampaian... kkliza x suka masak kepah kesik2 tu sbb bila sampai ketika nak akan tu kepah tu kecik benor..tak terasa isinya..
8. Linda@anna kaori.cake@yahoo.com ~~ salam..terimakasih kerana sudi menjenguk dan mncuba masakan kkliza..
9. MaDiHa ~~ mungkin tganu ni negeri tepi laut..so hasil lautnya agak lumayan...kkliza mmg suka mncuba..cuma takut nak masak selalu sebb kepah2 ni agak tinggi kalestrol dan bahaya bagi pengidap gaout..
10. suenal67 ~~ mmg sedp..lemak manis jer isinya..yg bulat2 tulah isinya..tapi nak ekna rendamkan dulu sebelum masak sebb takut ada benda asing [ketam kecik] dalam isinya dan juga pasir2 halus...
11. unnamed ~~kulit kepah ni mmg cantik ..even anak2 kkliza pun suka main kulitnya...tapi tak der masa nak buat kraftangan dah masa le ni..ada jer kerja lain nak buat..
12. Aliza ~~ salammm...kkliza teringin gak nak masak scallops ni ala-ala barat tapi rasa macam pelik jer..apapun nanti nak gak cuba bila ada yg nak makan gitu.. ..kena try segala jenis masakan baru kita tahu camner rasanya kannn..
13. :zai Kulim ~~ mmg nampak lambang shell betui tau..tu yg akak buh gambo tu...sajalah nak kasi seronok...
14. jue ~~ mmg betui.. even kuahnya tu boleh boleh dimakan ngan nasi gitu jer..
15. mimie ~~ wah kenangan nostalgia gitu..
16. nora ~~ salam..insyaAllah akak kakliza jenguk nanti...
17. MamaFaMi ~~ cubalah makan..bayangkan sedang makan udang atau isi ketam..
18. ariza ~~ kkliza dah tenguk FP tu tapi tak boleh komen la...
19. ariza ~~ ok...no problemo...
20. IdaZ ~~ kalau ada jual lagi..sure kkliza akan beli dan frozenkan..so bila anak2 balik nanti boleh masakkan untuk depa..
21. srsfeqah ~~ hahhahaha..lawak jugak ni...kkliza pun selalu gak jmpa shell ni kat lebuhraya..waktu nak isi minyak keter...
22. sricandid photographer ~~ kkliza x tahu nama betui..tapi penjual tu cakap kepah shell..so itu la yg kakliza sebut disini...baru le ni akak tahu ia adalah scallops..
23. korina lin_korina6078@yahoo.com.sg ~~ salam perkenalan..TQ kerana sudi menjenguk FP kkliza..nanti bila ada kesempatan cubalah makan..mmg sedapp...
24. nisah so-sweet ~~
25. Noor ~~ mmg betui tu..lenkali kalau ada akak pn nak beli banyak2 dan frozenkan
26. jake ~~
27. yangmazni ~~ a'ah comey lotey..
28. :kookiesNkeks ~~
29. Fatin ~~ sorila..akak really bizi all these days..[macam ahli politik plak..dok berkempen..padahal bukan kempen apa punggg..] nampaknya Mamafami dah tulis cara buat kaya..nanti akak tuliskan..akak pernah buat kaya Ngah [dalam FP maklang>> ulampegaga.fotopages.com ada rasanya]
30. siti ~~ kalau nak ikut..rege masa akak beli tu rm8 saja..lagi murah tapi mmg sedap laa..rugi beli sikit...
31. kak seri ~~ TQ..nanti akak nak buat creampuff..isi ngan buah gini pulak..sedappp...
32. pinatbate ~~ hahhahaha.. ..akak pn nak nangis kegembiraan kerana ada yg suka ngan resepi akak ni.
33. baipower ~~ alamak..isinya adalah besar duit 20 sen tu.kalau masak kecut sikit la..sedap lah dimakan taklah kecut sangat tapi jgn masak lama sangat..nanti liat..
34. aza dazzylin@yahoo.com ~~ fuiyooo.. .mahainya..so tak rugilah beli masa dok mesia..apappun..hujan emas dinegeri orang..manakan sama ngan hujan batu kat tempat sendiri...








View complete fotopage


© Pidgin Technologies Ltd. 2016

ns4008464.ip-198-27-69.net