Want your
own Fotopage?







 
;

By: hanie liza

[Recommend this Fotopage] | [Share this Fotopage]
View complete fotopage

Wednesday, 2-Jul-2008 15:05 Email | Share | Bookmark
Bubur Jagung

 
semasa kakliza menjadi "kangaroo" kakliza melihat bubur jagung di Fp MaDiHa [rasanya]..
ia sungguh sedap dan nampak begitu menyelerakan...
kebetulan pulak beberaa minggu lalu kakliza dah janji ngan anak dara kak liza nak buatkan bubur jagung untuknya...
tapi oleh kerana kakliza tak jumpa jagung kat Pasar Tani atau Pasar Malam so kakliza pun gunakan jagung frozen yg orang buat jagung kukus tu..




BUBUR JAGUNG

Bahan

500 gm jagung frozen
3 cawan santan pekat [1 biji kelapa]
1 cawan air
1 cawan gula perang
2 s/b gula [sekiranya kurang manis]
2 s/b sagu mata ikan [basuh dan toskan]
garam
daun pandan

Cara
1. Masukkan semua bahan kecuali santan pekat dalam periuk.
2. Masakkan sehingga mendideh dan sagu nampak jernih.
3. Masukkan santan pekat dan kacau perlahan2 sehingga mendideh sekali lagi.
4. Hidangkan.



Quote:
1. Hajar ~~ betul tau..mg sedap tambah pulak kalau gunakan jagung yg baru dipetik dari kebun...
2. syafa syafasaidin@yahoo.com ~~biasanya sagu mata ikan tu boleh dibeli dari kedai runcit biasa atau kat hypermarket pn ada..boleh minta tolong pada pembantu kedai atau h-market..
3. MaDiHa ~~ yela..tapi yg agak geram tu..pas buat bubur jagung gunakan jagung frozen melambak2 pulak jagung manis kat pasar tani atau pasar malam..beli juga tapi rebus sahaja dabn juga akak buat jejemput..sedap tauuu..sbb jagung sini mmg fresh giler..baru mali dari kebun maaaa.....
4. faizal ~~ heehhe..betul tu...
5. qoid ~~untung mak ada dekat....boleh minta mak masak...
6. kak jie jie ~~betul la..macam berhantu pulak kannnn...
7. yanie ~~silakan copy...rajin sungguh..sure asben sayang ni...


View complete fotopage


© Pidgin Technologies Ltd. 2008.

ns4008229.ip-198-27-68.net