;

By: hanie liza

[Recommend this Fotopage] | [Share this Fotopage]
View complete fotopage

Friday, 11-Jul-2008 04:44 Email | Share | Bookmark
Tok Aji Serban

 
masa kkliza shooting untuk majalah SAJI aritu kkliza telah pun buat kueh tradisional Terengganu..
kueh ni kkliza tak tahu mengapa dipanggil TOK AJI SERBAN...
tapi kueh ni adalah saperti kueh serimuka yg dibuat menggunakan pulut dilapisan bawah dan lapisan atas pula ialah campuran gula merah dan telur...
dimasakkan secara kukus saperti serimuka atau puteri shalat yg warna hijau tu...
kueh ni mmg mendapat permintaan yg baik dalam bulan piuasa...
tapi di Terengganu mungkin di Pasar Malam atau Pasar Tani banyak dijual..
sekiranya kalau nak makan untuk 2 orang mmg senang dibeli tapi payah nak jumpa yg sedap atau sesuai ngan selera sendiri...
so boleh cuba buat sendiri...

aceli kkliza ada stori pasal kueh tok aji serban ni..
lepas kakliza buat kueh ni ..kkliza pun tunjukkan pada anak kawan kakliza [Nonie] bernama Syaza melalui chatting YM..

Quote:
kakliza : Syaza..tolong tunjukkan gambar kueh tok aji serban ni pada mama [Nonie] yer..
Syaza; Ok...Saza panggil mama tenguk kat laptop Syaza..
Syaza: Mama dah tenguk..dia tanya kenapa serban tok aji tu warnanya macam
pucat jer...
kakliza ; Eh..mana leh buat warna terang ....nanti nenek aji jeles woo...
Syaza : Ye tak yer juga kan...nanti nenek aji mengamuk abis terbang serban tok aji....


Moral of the story...memang serban tok aji tu kena warna pudar....so nanti nenek aji taklah jeles...


fikir-fikirkan laa....adakah alasan atau kegagalan mengolah warna dalam kueh ni...




TOK AJI SERBAN

Bahan-bahan
Lapisan Bawah

2 cawan pulut
2 1/2 cawan santan cair + sikit garam

Lapisan Atas
3 cawan santan pekat
1/2 cawan gula pasir
½ cawan gula merah
1/2 cawan tepung gandum
3 biji telur
1 s/t garam

Cara Memasak
Lapisan Bawah

1. Basuhkan pulut dan rendamkan beberapa jam sebelum dimasak.
2. Kukuskan sehingga masak.
3. Lapikkan pelastik dalam loyang bulat atau 4 segi berukuran 8 inic.
4. Tekankan pulut yang telah masak tadi supaya mampat dan cantik.
5. Kukuskan semula dan tuangkan adunan bahagian atas.

Lapisan Atas
1. Masukkan semua bahan dalam mngkuk dan kacau rata. Tapiskan.
2. Tuangkan perlahan-lahan atas pulut tadi.
3. Kukuskan lebih kurang 30 minit.
4. Sejukkan dahulu baru potong dengan pisau pelastik.




View complete fotopage


© Pidgin Technologies Ltd. 2016

ns4008464.ip-198-27-69.net