;

By: hanie liza

[Recommend this Fotopage] | [Share this Fotopage]
View complete fotopage

Friday, 21-Apr-2006 15:42 Email | Share | Bookmark
Masak Lemak Ciliapi Ikan Haruan

dah jadi gulai
 


MASAK LEMAK CILIAPI IKAN HARUAN

Bahan

3 ekor ikan haruan
2 cawan santan pekat
2 cawan santan cair
2 kuntum bunga kantan [belah 4]
10 biji belimbing buloh

Bahan mesin
15 biji cili api
2 ulas bawang merah
3 sm kunyit hidup
garam

Cara.
1. Ikan haruan dibersihkan dan direndamkan dengan garam dan asam limau atau buah belimbing yg ditumbuk pecah selam beberapa minit. Bilas lagi dan toskan.
2. Masukkan semua bahan kecuali santan pekat dalm periuk dan masak dengan api perlahan.
3. Kacau sekali sekala supaya kuah tidak pecah minyak.
4. Bila nampak kuah nak mendideh masukkn santan pekat dan rasakan garam.
5. Kacau perlahan lagi supaya tidak pecah minya.
6. Bila mendideh tutup api dan boleh hidangkan.


Quote:

sue cuani76@yahoo.com ~TQ..semoga sue berjaya membuat resepi2 kakliza dan juga kawan2 siber yg lain..
dilla ~kakliza pun pertama kali makan..sedap jugaklah..so kena cuba dulu masakan tu baru boleh nilaikan...
nana ~ TQ..kalau nak lagi sedap..kena masak sendiri laaaa..
mummy jam ~bahan dalam pes laksa sarawak tu adalah ..bawang merah.bawang putih, cili kering, buah keras, lengkuas, serai, dan belacan juga udang kering dimesin halus dan tumiskan..nanti kak liza tuliskan/edit resepi tu..
buku tu kalau nak emel hanieliza@yahoo.com dan berikan alamat...
MamaFaMi ~ Nanti kakliza edit resepi pes laksa sarawak tu..baru pastu mama boleh bikin dan promosikan pulak...
fatma ~Waalaikumusalam...selamat berkenalan juga pada fatma..
kalau nak lagi best..cuba satu persatu..lama-lama semua dapat rasa..dan belajar...
ctleenz ctleenz@yahoo.com kakliza lagi seronok bila tenguk adik2 berjaya buat masakan yg kakliza tuliskan disini atau di forum.. jom kita main masak-masak...
aureanayz ~ aceli bahannya macm buat rempah gulai ayam jer..tapi maybe kita tak biasa buat ..itu yg rasa macam susah jer..
maderjem ~kak liza pun baru tahu bila baca bahan2 laksa ni..mmg lain dari laksa kedah or laksa terengganu...
mamaAlesya ~waalaikumusalam....kakliza pun dulu2 kantoi gak masak.. tapi ari-ari masak..setiap ari saja buat masakan yg berbeza..so akhirnay banyaklah pengalaman..
so now giliran kakliza kongsikan resepi tu ngan orang lain pula...
Bingka jagung tu kena potong masa sejuk..kalau masa panas dia tak cantik..
aZeeMaH ~kalau adunan laksa yg tu ..adalah laksam terengganu..lain dari laksa sarawak ni...
cokelatrawkz ~ TQ for the comment...kuah tu saja kakliza buh sikit dalam pinggan tu sebab nanti tenggelam pulak hiasan tu...
kakliza buat tak pedas sangat sebab nanti ada yg menangis pulak sambil makan laksa ni... cuma dalam pinggan kakliza siaplah pedas dan masammmm...sedappp


View complete fotopage


© Pidgin Technologies Ltd. 2016

ns4008464.ip-198-27-69.net