;

By: hanie liza

[Recommend this Fotopage] | [Share this Fotopage]
View complete fotopage

Wednesday, 26-Apr-2006 13:23 Email | Share | Bookmark
Sambal Udang & Petai

 


Sambal Udang & Petai

Bahan

500 gm udang [buangkan kulit dan bersihkan]
30 biji buah petai
1 labu bawang besar [potong gelang]
½ cawan jus asam jawa
3 s/b sos tomato
Minyak
Garam
Gula

Bahan Mesin
20 tangkai cili kering
10 biji bawang merah
2 ulas bawang putih

Cara
1. Panaskan minyak dan tumiskan bahan mesin sehingga naik minyak.
2. Masukkan jus asam jawa dan sos tomato. Kacau rata dn biarkan sehingga naik minyak.
3. Masukkan udang, petai , bawang besar dan garam serta sedikit gula. Masakkan sehingga pekat dengan api kecil.
4. Bila dah nampak pekat boleh tutup api dan masukkan dalam mangkuk hidangan.


Quote:

aureanayz ~ tu pasal kakliza buat..sebab kakliza sendiri dok kecur ayo liur tenguk resepi ni kat forum yg kakliza tulis dulu..kebetulan mangga kakliza tengah lebat berbuah..

~*ina*~ memang kena sabar laaa...apa nak buat..dah minat maain masak2 ni...

mummy jam ~ kalau ada depan mata lagi nitik ayo liur...

mummy hamim2 ~ kak liza mmg suka sayur..kerabu..salad...
lagipun senang kerja ..pastu sihat pulak..dan awet mudaaaaa...
~ ok jom try masak ayam pangang dan somtam at the same time...ganti salad coselow tu..

aZeeMaH ~ nampaknya gitulah citer..apple dan kayu manis kena ada bersama-sama dalam satu resepi..

maR ~ memang dah macam hutan kat belakang umah kak liza tu..penuh kaduk se kaduk2nya..cuma jangan jadi kaduk naik junjung udah laaa..
nanti kakliza nak buat kerabu daun kaduk pulak..

MamaFaMi ~ sajalah no keter tu pun nak glemer jugak..dah 20 thn gunakan keter tu tauuu
~ perasan tak no keter tu sama ngan no tepon...







View complete fotopage


© Pidgin Technologies Ltd. 2016

ns4008464.ip-198-27-69.net