;

By: hanie liza

[Recommend this Fotopage] | [Share this Fotopage]
View complete fotopage

Sunday, 30-Apr-2006 14:05 Email | Share | Bookmark
Cencaru Seksi [Belah belakang] dan Sayur Lemak Kobis

 
 




CENCARU BELAH BELAKANG

Bahan

4 ekor ikan cencaru[dicuci dan dibelah dibelakang]
minyak

Bahan Sambal/Mesin2 batang serai [racikkan]
4 ulas bawang merah
6 tangkai cili merah
2 s/b kelapa parut
garam dan gula secukup rasa
1/2 cawan
daun kunyit [mayang halus]
3 biji limau kaasturi [belah 2 dan buangkan biji]

Cara membuat
1. Mesinkan bahan sambal dan gaulkan dengan daun kunyit.
2. Sumbatkan sambal kedalam/belakang ikan cencaru.
3. Panaskan minyak dan gorengkan ikan sehingga garing..
4. Terbalikkan ikan supaya garing dikedua2 belah ikan tu.
5. Bila dah masak hidangkan dalam pinggan.
6. Hiaskan dengan salad dan limau kasturi supaya semasa makan boleh diperahkan limau untuk menambah perisa sambal dalam ikan.





SAYUR LEMAK KOBIS

Bahan

1 biji kobis manis [yg kecil dan ada warna hijau sikit2 tu]
1 biji carrot kecil
1 labu bawang besar [mayang]
2 biji cili merah [mayang]
2 1s/besar udang kering/ikan bilis
2 cawan santan pekat
garam
sikit air

Cara
1. Masukkan semua bahan kecuali santan pekat dalam periuk dan renehkan sehingga mendideh.
2. Bila dan mendideh masukkan santan pekat dan kacau sehingga mendideh sekali lagi.
3. Tutup api dan hidangkan bersama sebarang masakan sambal tumis.



Quote:
mummy jam ~ alahai mummy..print jer..buat apa nak salin pulak..
kakliza pun buat nasi lemak kkdg tu goreng ayam jugak tapi arini agak malesss skit...
MamaFaMi ~ ala Mama..ngap jelah..baru tahu nanti tambah sakit jiji tuuuu..
~ resepi srambled egg ni untukorg nak cepat jer..
mate ~ kalau tulis nama beras..senang org nak cari/beli..kot salah buat gunakan beras lain..tak sedap pulak kanggg..
~ cili kering tu kalau rebus atau rendam air panas..kureng pedasnya..kalau mesin terus..cilinya akan kasar ..besar gebedak..takmoh hancussss..
maR ~ boleh cuba gunakan susu segar jika takut makan santan..tapi rasanya kurang lah lemak saperti nasi lemak..ehhh..berapa banyak lemak daaa..
izzainur ~ buat..jangan tak buat..tapi buat minggu depan nun..baru sedap sikittt...
rossya ~ bila makan nasi lemak..perut konyang..itulah punca mata mengantukkk...
zack ~ tu pasal jangan makan nasi lemak masa nak pergi kelas..nanti sokmo jer say yes to teacher...
~ kerutup tu sekali sekala buat orait la..kalau selalau jemu pulak..
aZeeMaH ~ ohh..masih belajar lagi ker..



View complete fotopage


© Pidgin Technologies Ltd. 2016

ns4008464.ip-198-27-69.net