;

By: hanie liza

[Recommend this Fotopage] | [Share this Fotopage]
View complete fotopage

Wednesday, 26-Jul-2006 12:45 Email | Share | Bookmark
Pulut Kuning ..Hepi Besdey to ME...

Memang arini besdey kak liza yg ke 48 tahun..
bertambahlah usia kak liza..tapi alhamdulillah kesihatan kakliza buat masa ini dalam keadaan yg baik..
Last week kakliza telah membuat pemeriksaan rapi darah..urine..BP..
dan keputusan amat gembira..so good..even saiznya saperti mak beruang... yang penting hati gembira..

sempena besdey sajlah kkiza buat pulut kuning dan bagi pada jiran dan kawan yg selalu mendoakan kesejahteraan kakliza..

Teringin juga nak buat kek tapi oleh kerana asben kakliza terpaksa p KL arini dan juga 2 anak kakliza telah balik ke U..so kakliza tunggu depa balik pada 12 Ogos 2006 untuk buat makan-makan...

semoga dengan bertambah usia ini akan menjadikan kakliza lebih beriman..lebih matang..lebih sabar..lebih bahagia..dan macam2 lebih laa...
InsyaAllah....

Buat MamaFami...U R such a wonderful fren..always b there when I need U...TQ so muchhhh...I can't even say how lucky me knowing U..

n not to forget..all adik2 siber yg selalu memberi peransang kakliza untuk sentiasa menulis resepi yg kakliza masak..TQ ..TQ so much...

I wish me still like this....


hahhahahhahahhaha...




PULUT KUNING

Bahan

1 kg beras pulut [ dibasuhkan]
3 keping asam keping

2 s/b kunyit serbuk...bancuh dan tapiskan
air secukupnya untuk merendam pulut..

daun pisang [untuk lapikkan lubang dalam periuk kukusan]

1 biji kelapa..perahkan [3 cawan santan pekat]
garam
gula

Cara membuat
1. Rendamkan beras pulut dengan asam keping dan larutan kunyit selama 5 jam
untuk mendapatkana warna kuning. [sekali sekala gaulkan bahan ini supaya
beras pulut ini rata warna kuningnya]
2. Toskan beras pulut dalam tapisan.
3. Panaskan kukusan.
4. Lapikkan daun pisang dalam periuk kukusan.
5. Masukkan pulut dalam kukusan yg telah dilapikkan daun pisang.
6. Kukuskan sehingga naik wap dari tepi periuk.
7. Angkat keluar pulut dan masukkan dalam mangkuk besar.
8. Tuangkan santan yg telah digaulkan dgn garam dan gula.
9. Gaul dan kacau rata santan dan pulut. Masukkan semula dalam periuk kukusan.
10. KUkuskan semula sehingga naik wap lagi.
11. Bila telah naik wap, tutup api dapur.
12. Hidangkan pulut dengan rendang atau gulai ayam atau daging.




Quote:

harleena ~~ TQ..TQ...takkan puji pulut jer.. tuan pulut tak puji ker...?
kakliza makan ngan rendang semalam...terus ngantukkkk kekenyangannnn...
MamaFaMi ~~ amboiiiii..pandainya diaaaaa....dah ada pun Datuk Mukhtarizan..
nanti kalau ada masa cubalah buat..Mama kan BOLEHHHH...yes..hoped our freindship will last forever..
me myself ~~ TQ..TQ... yes betui tu ada apa pada nombor... ..mudahan sihat sokmo...
adekmanja ~~ nanti kakliza tuliskan resepi pulut kuning tu..
Robitah ~~ TQ..TQ.. semoga tidak jemu menjenguk2 fp kkliza
azura azura@xybase.com ~~ TQ..TQ..n TQ juga kerana tak jemu2 menjenguk fp kakliza..InsyaAllah kkliza akan tulis selagi terdaya..
semoga apa yg dipraktiskan akan menambat hati asben dan keluarga...
Ummi Haikal ~ Suzi ~~ TQ..TQ..naper kena curi2 masuk..kakliza ada microwave tapi x der resepi kek dalam microwave la.. sori laaaa..
rosma ~~ TQ..TQ..a'ah..dah 48 tahun dahh..
syima ~~ TQ..TQ...
shemaiz ~~ TQ..TQ..
sitinur sitinur2003@yahoo.com ~~ TQ..TQ..wah nampaknya boleh lah sediakan kek untuk kakliza juga..
mamahaqimie ~~ TQ..TQ..
ella ~~ Salam to ella too.. TQ..TQ..











View complete fotopage


© Pidgin Technologies Ltd. 2016

ns4008464.ip-198-27-69.net