Want your
own Fotopage?







 
;

By: hanie liza

[Recommend this Fotopage] | [Share this Fotopage]
View complete fotopage

Wednesday, 23-Aug-2006 20:18 Email | Share | Bookmark
Lemak Ciliapi Ikan Keli dan Belimbing Buluh

CiliapiKeli
CiliApi
IkanKeli
CulaiCiliapiKeli
LEMAK CILIAPI IKAN KELI dan BELIMBING BULUH

Bahan

3 ekor ikan Keli
2 cawan santan pekat
2 cawan santan cair
2 batang serai [ketuk]
10 biji belimbing buloh

Bahan mesin
20 biji cili api
2 ulas bawang merah
3 sm kunyit hidup
garam

Cara.
1. Ikan keli dibersihkan dan direndamkan dengan garam dan asam limau atau buah belimbing yg ditumbuk pecah selama beberapa minit. Bilas lagi dan toskan.
2. Masukkan semua bahan kecuali santan pekat dalm periuk dan masak dengan api perlahan.
3. Kacau sekali sekala supaya kuah tidak pecah minyak.
4. Bila nampak kuah nak mendideh masukkn santan pekat dan rasakan garam.
5. Kacau perlahan lagi supaya tidak pecah minya.
6. Bila mendideh tutup api dan boleh hidangkan.



ini untuk anak kakliza yg tak makan pedas.. keli goreng...




Quote:

nabialishad ~~ kakliza terlupa nak salai.. nantilah kalau ada ikan keli , kak liza buat salai..then baru buat lemak ciliapi pedas2 gitu..
Azura ~~ sama-sama...
kalau tak der ikan keli buat jer masak lemak ikan apa yg adok berenang dalam petisejuk tu...
nana ~~ kakliza masak ikan keli ni sekali sekala jer.. kalau selalu pn harus jemu jugak nanti...
me myself ~~ mujur asben kakliza ni apa saja kakliza masak.semua makan.. gitu juga ngan kakliza..semua boleh makan... ....asalkan halal...
maR ~~ sabar dek sabarrrr...lama tak nampakkk...dah sihat ker?
tikah ~~ TQ...kakliza kan suri rumah.. so kenalah masak untuk keluarga dan kakliza suka serve lauk yg berlainan untuk setiap hari dan minggu..dan minat tu dah disemai dari mur 9 thn lagi.. so kakliza dah masak kira2 40 thn...






View complete fotopage


© Pidgin Technologies Ltd. 2008.

ns4008229.ip-198-27-68.net