Want your
own Fotopage?






 
;

By: hanie liza

[Recommend this Fotopage] | [Share this Fotopage]
View complete fotopage

Friday, 1-Sep-2006 21:40 Email | Share | Bookmark
Ayam Bakar

Ayam Bakar
Sos Cendawan LadaHitam
Coleslaw
Set Ayam
untuk menggembirakan suasana meja makan malam... kakliza telah menyediakan ayam bakar...tapi bakar dalam oven laaa..dan juga coselow..
ini memang peberet anak-anak tambahan pulak anak dara kakliza ada dirumah..
tapi kali ni kakliza sediakan sos cendawan..




AYAM BAKAR

bahan A:

1 ekor ayam [1.5 kg berat]

Bahan B [Mesin Halus]
3 cm halia
3 batang serai
3 ulas bawang putih
3 ulas bawang merah
1 s/b lada hitam
3 biji cili merah [jika suka]

Bahan C
1 s/b kicap
1 s/b garam
2 s/b madu/gula
kunyit serbuk

sayuran hiasan:
salad..timun..tomato
kentang [hiriskan setbal 1/2 cm]

Cara
1. Ayam dibbersihkan dan toskan kering.
2. Perapkan semua bahan bersama ayam selama beberapa jam.
3. Masukkan ayam yg telah direpakan dan kentang hiris dalam loyang dan bakar pada suhu 200'C selama 30 minit.
4. Terbalikkan kedudukan ayam dan bakar lagi selama 30 mint.
5. Alihkan ayam dalam pinggan yg telah disediakan salad.
6. Susun kentang dan tomatao keliling ayam.
7. Siramkan kuah ayam badan ayam dan hidangkan bersama sos cendawan alda hitam dan coleslaw.





SOS CENDAWAN LADA HITAM

Bahan

1 bawang besar [didadu]
1 bawang putih [dicincang]
1 sudu besar serbuk lada sulah
1 sudu besar lada hitam
1 tin mushroom sup
1/2 cawan mushroom [potong leper]
1/2 cawan air rebusan tulang ayam/daging
1 sudu besar tepung jagung bancuh ngan 1/2 cawan air
garam dan sedikit gula
minyak untuk tumis

Cara
1. Tumis bawang & bawang putih sampai layu.
2. Bila sudah agak wangi, masukkan air rebusan tulang ayam.
3. Bila dah pekat masukkan mushroom soup, mushroom cincang, lada hitam, lada putih dn tepung jagung.
4. Kacau sebati dan masak mengikut kepekatan sos yg dikehendaki
perisakan garam n gula secukup rasa.
5. Hidangkan bersama ayam atau ayam bakar atau pun chicken chop.




COLESLAW

bahan

1 biji kobis manis kecil [yg ada warna hijau muda sikit tu]
1 batang karot
1 labu bawang besar
1 cawan mayonis
1 s/k serbuk lada hitam
1 s/b jus limau kasturi
garam secukupnya

Cara
1. Racik/cincang halus semua bahan sayuran.
2. Gaulkan sebati mayonis, garam, jus limau dan serbuk lada hitam.
3. Gaulkan semua bahan dan sejukkan sebelum dihidangkan.


Quote:

MamaFaMi ~~ sedapppp sampai jilat jarii. ...
org uk rabiatul98@yahoo.com ~~ ya..silakan cuba..
syikin widaad98@yahoo.com ~~ salam to syikin too.. boleh saja nak linkkan fp kkliza ni..TQ...
muza ~~ TQ...TQ..mmg ye..kakliza ada ramat food tester kat sini...
~F&Z~ ~~ a'ah,, yg tu sedap tu walaupun kalestrol tinggi...
muni ~ a'ah..kakliza bakar dalam oven bulat kaca tu jer..
siap orang amik tempahan lagi..set begini..
Sabrina ~~ colesaw tu anak2 suka banget..1 biji kobis dan batang carrot tu sekali adap jer depa 4 beradik..
nabialishad ~~ meh la serang.. Kerteh bukannya jauh sangat punnn...tapi kena cakap bila nak serang..senang kakliza siapkan apa yg patut nak serangbalas...
nana ~~ eh..ehhh..kakliza x buat apa-apa pun..hanya bakar ayam jer...kalau sudi jom kita bakar jugaklaaa...
kakyong ~~ kakliza pun macam nak trekam jer ngan cupcake kak yong tu..
kira seri laaa yer...
liya71 liya71@yahoo.com ~~ sabo jelaaa... ]










View complete fotopage


© Pidgin Technologies Ltd. 2014.

ns4008229.ip-198-27-68.net