;

By: hanie liza

[Recommend this Fotopage] | [Share this Fotopage]
View complete fotopage

Monday, 4-Sep-2006 18:44 Email | Share | Bookmark
Nasi Jagung..Rendang TOK..Acar Rampai [masak]

Nasi Jagung
Rendang TOK
Acar Rampai [masak]
Nasi dan Setnya


NASI JAGUNG

Bahan

6 caw beras bathmati....basuh dan toskan
2 caw jagung parut/jagung frozen
1 caw susu cair
8 caw air
5 ulas bawang merah ]
3 ulas bawang putih ] mayang halus
2 cm halia ]
2 s/b rempah beriani
2 biji buah tomato.....potong dadu
3 s/b minyak sapi
2 cm kulit kayu manis ]
2 kuntum bungka lawang ]
5 biji bunga cengkih ] bahan tumis
3 biji buah pelaga ]
1 tangkai daun ketumbar.....mayang
daun pandan........simpulkan
garam
gula

Cara...
1. Panaskan minyak sapi dlam periuk Rice Cooker dan masukkan bahan tumis,bawang & halia yg dimayang dan daun pandan.
2. Bila dah wangi masukkan rempah beriani. Biarkan naik minyak.
3. Masukkan air, garam, gula, tomato dan susu cair. Biarkan mendideh.
4. Masukkan beras, jagung dan daun ketumbar.
5. Alihkan periuk kedalam Rice Cooker dan biarkan masak saperti nasi biasa.
6. Bila telah masak bolih dihidangkan bersama Ayam Masak Merah, Rendang TOK dan Acar Rampai.



RENDANG TOK

Bahan

1 kg daging [potong sebesar 3 inci]
2 cawan santan pekat [1 biji kelapa]
1/2 cawan kerisik
1/2 biji kelapa [dipotong nipis] >> kakliza x masukkan sebab anak2 tak suka..
3 s/b gula merah
3 keping asam keping
Daun kunyit [koyakkan]
garam

Bahan mesin
2 s/b ketumbar
1 s/b jintan manis
1 s/b jintan putih
1 s/b lada hitam
3 kuntum bunga lawang
5 kuntum bunga cengkih
25 biji cili kering
20 biji bawang merah
5 cm halia
5 batang serai
3 cm lengkuas

Cara:
1. Masukkan semua bahan kecuali daun kunyit, kerisik dan asam keping dalam kuali.
2. Masakkan dengan api perlahan sehingga pekat dan naik minyak.
3. Bila telah pekat masukkan daun kunyit, asam keping dan kerisik. Kacau rata.
4. Masakkan lagi sehinggan naik minyak dan cukup pekat. [sebaiknya keringkan sikit rendang ni]
5. Hidangkan.




ACAR RAMPAI [masak]

Bahan

1 batang timun
1 batang carrot
2 labu bawang besar
3 tangkai cili merah
3 tangkai cili hijau
1/2 cawan cuka tiruan
1 s/b gula
1 s/b biji sawi
garam
kunyit
1 s/k kapur [dibancuh ngan 1 liter air]

Bahan tumis [mayang]
1 labu bawang besar
3 ulas bawang putih
3 cm halia
minyak

Cara
1. Semua sayur dipotong kecil dan panjang.
2. Rendamkan dlam air kapur [supaya rangup].
3. Toskan sayuran supaya kering
4. Panaskan minyak dan tumiskan bahan tumis dan biji sawi sehingga layu.
5. Masukkan cuka tiruan, garam, serbuk kunyit dan gula.
6. Bila mendideh masukkan sayuran dan kacau rata.
7. Bila nampak pekat boleh angkat dan hidangkan.




Quote:

muza ~~ nampaknya gitu laa...ada yg makan berkali2 tu...alhamdulillah...
rossya ~~ Rendang tOK menggiurkan kira ok..
kalau kkliza yg menggiurkan...abih laaaaaa... tak jadi masak laaaa jawabnya..
tikah ~~ Tu la pasal.. rugi Datin CT tak order dari kkliza.. kalu tak..sure Dato K terkenang2 masakan kak liza...lagi dia frust...
adekmanja ~~ bukan kata sepinggan...2..3 pinggan pun boleh tapi kena mai Kerteh aaa..kak liza jamu air punch oren untuk anak2..bukan sirap bandung..
nabialishad ~~ ala..kakliz abuat macam biasa jer.. U punya maskaan pun kak liz atenguk hebat-hebat jugak laa..Namaknya kena cuba nmasak nasi jagung tu lagi laa..
Seri Indah ~~ TQ sebba sudi jenguk2 fp kkliza...smoga mendapat ilmu darinya...
Krayolan ~~ kakliza potong lobak dan timun tu gunakan magic shredder.. tahniah kerna berjaya buat nasi hujan panas..jangan panas ditengahri udah lerr...
masita daut azleeta_68@yahoo.com ~~ sama-sama kasih...insyaAllah akan jadi nanti..
S@BRiN@ ~~ a'ah..selalunya kkliza makan bila orang kasi..dulu belajar buat ni tapi bukan selalu buat...sajalah kali ni nak buat semula...
Shukri sfawani sfawani@hotmail.com ~~ TQ...
unnamed ~~ so far kkliza x pernh buat nasi kacang hijau ..takut pulak nnti anak2 tak makan.... ..kalau nasi kacang dhall tu mmg selalu buat la...
bertambah hebat la kak liza sekarang.. ngan kit baru lagi.... adoiilaaa bessnye ade org hadiahkan camera...
ayusafura ~~ selalunya kakliza basuh dulu ladyfnger ni..pastu baru kerat..dan dalam sambal buh asam keping..Insyaallah lendirnya akan kurang ..
MamaFaMi ~~ sekali sekala masaka sedap untuk anak2..
mummy jam ~~ bab tumis gunakan minyak atau ghee tu tak ksiah.. asalkan nasi tu masak betui..
tok selampit ~~ tak perlah kkliza goda ngan makanan..tak haram...






View complete fotopage


© Pidgin Technologies Ltd. 2016

ns4008464.ip-198-27-69.net