Want your
own Fotopage?







 
;

By: hanie liza

[Recommend this Fotopage] | [Share this Fotopage]
View complete fotopage

Friday, 8-Sep-2006 14:48 Email | Share | Bookmark
Ikan Pari Bakar ...Air Asam Mangga

Ikan Pari Bakar
 


IKAN PARI BAKAR

Bahan
ikan pari
kunyit
garam
minyak
daun pisang [jika ada]

Cara
1. Bersihkan ikan pari dan potong kecil. Toskan.
2. Gaulkan garam dan kunyit pada ikan dan perapkan selama 20 minit
3. Titiskan minyak akt non-stik pan [kalau ada daun pisang lapikkan]
4. Masukkan ikan dan tudungkan.
5. Masakkan sehingga ikan itu masak.
6. Angkat ikan dan hidangkan dengan air asam



AIR ASAM MANGGA

Bahan

1 biji mangga muda [parut]
5 tangkai cili merah
10 tangkai ciliapi
4 cm belacan
1/2 cawan air asam jawa
garam

Cara
1. Masukkan semua bahan kecuali mangga dalam blender dan mesinkan sekejpa.
2. Masukkan dalam mangkuk dan gaulkan dengan mangga muda.
3. Hidangkan dengan ikan bakar.


Quote:

rossya ~~ kkdg tu nak cepat jer..so buat yg kosong cicah ngan sambal asam mangga gini pun laju jer makannn...
Sabrina ~~ ye boleh cuba tu...
syikin ~~ salam... resepi ni nampaknya wajib letak la.. kkaliza takut gant ngan bahan lain..jadi lain pulak.. kalau kkliza ad masa nanti kkliza try buh soda bikarbonate ker.. atau baking powder ker....tapi x janji la..cepat atau lambat...
Kecur tengok air asam tu. Ikan pari...kita tak makan... Sat 9-Sep-2006 22:45
Posted by:MamaFaMi ~~ rugi tak makan..ikan tu lembut ..sedap jer cicah ngan air asam tu..
muza ~~ mmg kalau nak diet..elok sangatla makan yg ni..
Zahara Kamis ghazali_kamaruddin@yahoo.com ~~ w'salam..selamat berkenalan..Terimakasih atas ucapan dan doa dari Zah tu.. semoga kita mendapat keerkatan dari NYA...
mummy jam ~~ org kata...kalau lapar..mmg semua sedap...
use ~~ takziah pada steve..dah ajal dia kat ekor pai kot..tapi maybe ikan pari tu tngh mengamuk kot...
nana ~~ air asam tulah yg buat selera bertambah..
Kak Leen aslinda217@yahoo.com ~~ sekali sekala ikan pari tu nak posing...nak minta air asam tu ..dah abis laaaa
Seri Indah ~~ mmg simple ..tapi selera sedappp..ikan pari tu lembut jer...
syikin ~~ kak liza biasanya pukul biasa jer...taklah sampai kembang..hanya dgn garfu jer..boleh gunakan minyak jagung atau minyak biasa [asalkan bukan minyak baki goreng ikan..] suhunya sekitar 170 -180'C
kaezrin ~~ kalau rendang orang tganu kkliza tak tahu la..
cam ek pernah nampak/dengar je....
nabialishad ~~ kakliza syurkan kalau beli ikan pari..cari bahagian kepala.. sebab kalau kat ekor tu..kalau penjual tu terpotong saluran kencing ikan apri tu mmg hampeh..bau hancing..
nak bagi petua beli ikan pari ni.kkliza sendiri pun failed jugak...cuma kat tganu ni ikan mmg segar2 belaka.. so kurang bimbang dapat ikan kurang segar..


View complete fotopage


© Pidgin Technologies Ltd. 2008.

ns4008229.ip-198-27-68.net