;

By: hanie liza

[Recommend this Fotopage] | [Share this Fotopage]
View complete fotopage

Friday, 8-Sep-2006 10:58 Email | Share | Bookmark
Sotong

 
 
tentu ada yg kurang cekap untuk membersihkan sotong..
so kakliza tolong cerita serba sedikit cara membersihkan sotong..

1. Tarik keluarkan kepala sotong


2. Keluarkan semua barangan dalaman sotong [perutdan dakwat]..tarik perlahan supaya tidak terputus dari kepala]


3. Potong sikit kulit sotong supaya mudah nak menarikkan kulitnya


4. Buangkan kulit sotong dan seghala kekotoran dalam perut sotong itu


5. Buangkan tulang [saperti pelastik dari dalam perut sotong


6. Potongkan sayap kiri dan kanan dibahagian bawah sotong tu


7. Pastikan kepak sotong dipotong...selalunya mudah di tarik pun boleh


8. Potong bahagian tengah bermula dari bawah sehingga kebadan atas sotong


9. Kelarkan serong atas badan sotong


10. Ulang kelar serong atas badan sotong untuk membentukkan saperti garisan petak..
tujuan utnk mencantikkan dan melembutkan sotong bila dimasak


11. Buat juga paten yg sama di bahagian kepak sotong


12. Potongkan pada saiz yg dikehendaki


13. Potong kepala sotong bermula dari matanya


14. Buangkan mulut sotong..objek keras dikepala/janggut sotong


15. Potong kepala/janggut sotong dalam 5 cm panjang


16. Potong semua janggut supaya pendek dan senang untuk dimakan


17. Jika kepala/janggut sotong besar potong kecilkan..sedia untuk dimasak..


Quote:

rossya ~~ mmg janggut juga jadi pujaan...aceli banyak orang suka makan janggut sotong ni yer..kakliza x kisah tapi sukaaaaa sotong ada telurrrr...
MamaFaMi ~~ sib baik tak tenguk tengah malam..kalu tak harus imagine yg bukan2 tuuu...jaga-jaga Mama..dia ada kat belakang tuuuu....
muza ~~ ha'ah..kalau tak lulus..mmg potong markah tauuu..seronok jugak sekali sekala tenguk cerita lain dari masak...hehehehhe...
Kak Leen aslinda217@yahoo.com ~~ mmg mak kakliza pun biasa juga masak sotong ngan dakwat itam tu tapi dah lama kakliza x masak cara tu..aceli masak ni kalau minat..mmg enjoyed...
nabialishad ~~ kat Kerteh ni sotong..so fresshhhhhh ..tapi bahaya sikit kalu makan selalu.boleh naik kalestrollll.... mmg sedap buat sambal..lawan ngan ansi lomak pulak tuuuu..abiskan shah rukh khan lalu belakang pun x kan nampakkkk...
zuera jas_fyra@yahoo.com ~~ kak liza ada resepi sotong masak itam ni tapi nanti kakliza tuliskan bila kakliza masak dan posing maut ngan sotong tu..


View complete fotopage


© Pidgin Technologies Ltd. 2016

ns4008464.ip-198-27-69.net